فاکس بلاگ

مشاوره تحصیلی برای کنکور

مشاور تحصیلی امروزه به یکی از مهم‌ترین ارکان نظام آموزشی تبدیل شده است. هرچند هنوز هم در کشور ما و نظام آموزشی آن، توجه زیادی به امر مشاوره‌ی تحصیلی نمی‌شود و در مدارس بزرگ و کوچک تنها یک مشاور برای تمام دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، بااین‌حال وجود مشاور در کنار دانش‌آموزانی که نزدیک کنکور هستند بسیار حیاتی و مهم است و حتماً باید داوطلبین مسیر کنکور را در کنار یک مشاور خوب، آگاه و باتجربه طی کنند.

مشاوران کنکور می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های درسی  و مشاوره تحصیلی، مشاوره آموزشی، آموزش نحوه‌ی یادگیری دروس، برنامه‌ریزی گام‌به‌گام، تعیین اهداف، نحوه‌ی تست‌زنی و شرکت در کنکور و… برای دانش‌آموزان برنامه‌های خوبی ارائه دهند. علاوه بر مسائل درسی، مشاوران کنکور وظایف دیگری نیز بر عهده دارند که بیشتر روی مشکلات مربوط به روح و روان داوطلب است.

در این مرحله‌ی حساس دانش‌آموزان ممکن است با مشکلات زیادی مانند از دست دادن روحیه و انگیزه، از دست دادن امید، خستگی روحی  و روانی، افت تحصیلی، مشکلات شخصی، استرس و اضطراب امتحانات و یا مشکلات خانوادگی و غیره درگیر شوند که یک مشاور کنکور باید در رفع و حل این مشکلات در کنار داوطلب باشد و او را یاری دهد.

وظایف مشاور کنکور

از طریق مشاوره‌ تحصیلی می‌توان توانایی‌ها و نیز محدودیت‌های دانش‌آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. مشاور تحصیلی که در حیطه‌ی کنکور عمل می‌کند، می‌تواند با شناسایی دقیق استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان آن‌ها را به‌سوی رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه مناسب راهنمایی کند. مشاوره تحصیلی تلفنی می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.  همچنین شرکت های زیادی به ارائه مشاوره تحصیلی رایگان و مشاوره تحصیلی آنلاین و یا مشاوره تحصیلی تلفنی با موبایل می پردازند و یا مشاوره تلفنی تحصیلی ارائه می دهند.

مشاور تحصیلی باید با معلم، خانواده و مسئولان مدرسه در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگی، روانی و تأمین ثبات عاطفی افراد در ارتباط باشد.

علاوه بر اینکه مشاوران کنکور باید در جهت حل مشکلات دانش‌آموزان کوشا باشند، باید با خانواده‌های داوطلبین خود نیز رابطه‌ای دوستانه ایجاد کنند. داوطلب کنکوری در فضای خانه و کنار خانواده به مطالعه می‌پردازد، ازاین‌جهت جو حاکم بر خانواده و وظایف والدین در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

در این راه باید مشاوران کنکور جلساتی را با خانواده‌های دانش‌آموزان برگزار کرده و در مورد مسائل و مشکلات خانوادگی که بر مطالعه‌ی فرد تأثیر دارند، بحث و گفت‌وگو کرده و شرایط را برای دانش‌آموزان فراهم سازند. انتخاب رشته کنکور و مشاوره انتخاب رشته کنکور از مهم ترین مباحث مشاوره انتخاب رشته می باشد. برخی از موسسات نیز مشاوره تلفنی انتخاب رشته ارائه می دهند.

خانواده و والدین نقش بسزایی در افت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی و کاهش استرس کنکور دارند. خانواده سرعت دانش‌آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. خانواده‌های بدون انگیزه، بدون اطلاع و غیرفعال موجب کاهش سرعت دانش‌آموزان بااستعداد می‌شوند. ازاین‌رو در فرآیند مشاوره‌ی تحصیلی، لزوم انجام مشاوره با والدین اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

ویژگی‌های مشاور کنکور

یک مشاوره تحصیلی برای اینکه بتواند مشاور کنکور خوبی نیز باشد باید تحصیلات مرتبط با زمینه‌های تحصیلی، مشاوره و روانشناسی داشته باشد.

این پیش‌زمینه‌ها می‌توانند هم آکادمیک باشند و یا با گذراندن کلاس‌های خصوصی انجام گیرد. علاوه بر این موارد باید مطالعات زیادی در مورد کنکور و روش‌های تست‌زنی، روش‌های مطالعه‌ی دروس، خلاصه‌برداری، مرور دروس و آشنایی با نکات مبهم و سخت هر مبحث درسی داشته باشد و در این زمینه از تجربه‌ی کافی برخوردار باشد.

هرساله سؤالات کنکور تفاوت‌های چشمگیری با سال‌های قبل پیدا می‌کنند و طراحان، سؤالات بسیار مفهومی مطرح می‌کنند که تنها با مطالعه‌ی دروس و کتاب‌های درسی نمی‌توان به آن‌ها پاسخ داد.

مشاوران عزیز باید در مورد انواع تست‌ها، کتاب‌های کمک‌درسی و کلاس‌های تقویتی موجود، اطلاعات کافی داشته باشند و برای هر دانش‌آموز برنامه‌های خاص، متناسب با ویژگی‌های او ارائه دهند. مشاوران کنکوری باید علاوه بر مطالب گفته‌شده برای حل مشکلات عاطفی و خانوادگی فرد از مباحث علم مشاوره و روانشناسی بهره ببرند و در این زمینه خبره باشند و این مهم جز مطالعه‌ی کتاب‌ها و تسلط بر انواع مطالب جدید و مقاله‌های پیرامون این موضوعات به دست نمی‌آید.

به‌طورکلی وظایف یک مشاوره کنکور عبارت است از:

  • شناخت توانایی‌ها و نقاط قوت و ضعف داوطلب
  • بررسی وضعیت درسی فرد
  • کمک به دانش‌آموزان جهت شناخت استعداد و مهارت‌ها و انتخاب رشته‌ی مناسب با ویژگی‌های افراد
  • کمک به داوطلب برای نوشتن برنامه‌ی درسی منظم و زمان‌بندی متناسب با ویژگی‌های فردی و شرایط زندگی‌اش
  • رفع و حل مشکلات روحی و عاطفی داوطلب که در نحوه و کیفیت مطالعه‌ی او تأثیرگذارند
  • آموزش نحوه‌ی مطالعه‌ی دروس، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی و پاسخگویی به سؤالات تشریحی و تستی
  • آموزش روش‌های تست‌زنی و افزایش مهارت‌های مدیریت زمان
  • ارائه‌ی راه‌های افزایش موفقیت در امتحانات (کنکورهای آزمایشی و امتحانات شبیه‌ساز کنکور)
  • ارائه‌ی راه‌حل‌های کاربردی جهت جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان
  • افزایش امید، انگیزه و اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان
  • راهنمایی و کمک به والدین جهت آماده‌سازی فضای مناسب برای مطالعه‌ی فرزندانشان
  • معرفی انواع تست‌ها و کتاب‌های مناسب برای دانش‌آموزان با توجه به وضعیت درسی آن‌ها
  • یاددهی نکات مهم جهت افزایش تمرکز و بازدهی ذهن فرد
  • گنجاندن برخی فعالیت‌های جانبی برای افزایش روحیه‌ی دانش‌آموزان مانند دورهمی‌های دوستانه، سفرهای کوتاه و ورزش
  • کمک به دانش‌آموزان جهت ترک برخی عادت‌های غلط مانند استفاده‌ی بیش‌ازاندازه از گوشی و فضای مجازی
  • کمک و راهنمایی به دانش‌آموزان برای داشتن تغذیه و خواب مناسب جهت افزایش عملکرد ذهن و حافظه
  • آموزش مهارت‌های کاهش استرس و کنترل آن در روزهای قبل کنکور و جلسه‌ی کنکور

انجام پایان نامه  – انجام پایان نامه کارشناسیانجام پایان نامه کارشناسی ارشدانجام رساله دکترینگارش پروپوزالدکوراسیون داخلیدکوراسیون منزلدکوراسیون خانهطراحی دکوراسیون داخلیانجام تحلیل های آماری

Ket bilietai  – Ket Testaiket bilietai nemokamaisodium bicarbonatecaustic sodabentonite powder

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.