فاکس بلاگ

چرا کسب‌و‌کار شما به وب‌سایت نیاز دارد؟

بیش از ۲۵ سال است که وب‌­سایت­‌ها پا به عرصه کسب­‌وکار گذاشته‌­اند و اکنون شاهد رشد چشمگیر آنها در تمامی امور هستیم.

با این حال، هنوز بعضی از کسب‌وکارها به استفاده از وب‌سایت رو نیاورده‌اند. فکر می‌کنید دلیل این موضوع چیست؟
در نظرسنجی‌های انجام‌شده، بسیاری از صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌گویند که مهارت، زمان یا پول کافی جهت راه‌اندازی یک وب‌سایت برای کسب‌وکار خود را ندارند. عده‌ای دیگر می‌گویند که کسب‌وکار آنها هیچ نیازی به وب‌سایت ندارد و یا می‌گویند که از رسانه‌های اجتماعی به جای طراحی وب‌سایت‌ استفاده می‌کنند.

اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، ما شما را با مزایای بی‌شمار وب‌سایت آشنا می‌کنیم. در همین راستا لازم دانستیم که به ۳ سؤالات اساسی و مهم زیر پاسخ دهیم:

۱- چرا کسب‌و‌کار شما به وب‌سایت نیاز دارد؟

۲- آیا با این وجود که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستم، باز هم به وب‌سایت نیاز دارم؟

۳- مدت زیادی است که سایت خود را به‌روزرسانی نکرده‌ام، چگونه می توانم آن را احیا کنم؟

طراحی سایت

سؤال اول: چرا کسب‌و‌کار شما به وب‌سایت نیاز دارد؟

تعداد کسب‌‌وکارهای کوچکی که با کمک وب­‌سایت­‌های حرفه‌­ای به کسب‌وکارهای بزرگ تبدیل شده‌اند، به طور پیوسته در حال افزایش است. این امر نشان می‌دهد که سایت‌ها توانسته‌اند به خوبی در میان مخاطبان جا باز کنند و پرچم‌دار موفقی برای معرفی و توسعه کسب‌و‌کارها باشند.

  • پاسخگوانتظارات مشتریان‌تان باشید

در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری، مشتریان انتظار این را دارند که بتوانند اطلاعات مربوط به شرکت شما را به صورت آنلاین در وب‌سایت شما پیدا کنند. در حقیقت، اکثر مصرف‌کنندگان پیش از اینکه از شما خرید کنند به انجام تحقیقات آنلاین در وب‌سایت‌های شما می‌پردازند.

 اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که مشتریان حتی اگر بخواهند چیزی از فروشگاه محلی خود خریداری کنند، ابتدا باید به وب‌سایت این فروشگاه سری بزنند. اگر شما برای شرکت و کسب‌وکار خود هیچ وب‌سایتی نداشته باشید، خودتان این پیام را به مشتری‌هایتان می‌رسانید که کسب‌وکار شما در قرون وسطی گیر کرده است یا اینکه علاقه‌ای به پیدا کردن هیچ مشتری جدیدی ندارید.
مشتریان به اطلاعات زیاد، پیچیده یا دایره‌المعارف‌ چند صفحه‌ای در مورد شما نیازی ندارند. تنها چند صفحه کوتاه و مطالب ساده برای معرفی شما کافی است. این مطالب ساده و البته کوتاه تا زمانی مناسب است که اطلاعات لازم و کافی مورد نیاز مشتری‌های شما را در اختیارشان قرار دهد. نکته دیگری که اهمیت دارد این است که مخاطبان بتواند راحت و بی‌دردسر به این اطلاعات دست پیدا کنند.

 همچنین بهتر است اطلاعاتی که در وب‌سایت خود درج می‌کنید (هر چقدر هم که مختصر)، دقیق و به‌روز باشد زیرا اطلاعات کهنه به هیچ عنوان مورد توجه مخاطبان قرار نمی‌گیرد. در اینجا صحبت از تولید محتوا به شکل حرفه‌ای مطرح است و خوب است به آن توجه کنید.

  • اطلاعات شرکت و نام تجاری خود را ماندگار کنید

نظرات کاربران و مشتریان در نحوه طراحی و توسعه سایت شما بسیار حائز اهمیت است اما در نهایت این شما هستید که باید انتخاب کنید که چه نوع سایتی را برای کسب‌و‌کار خود می‌پسندید. می‌توانید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی در مورد شرکت شما در اختیار عموم قرار بگیرد؟ با داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای، جلوی هرگونه ابهام و پاسخ‌های احتمالی افراد دیگر در مورد شرکت‌تان را خواهید گرفت. بهتر است که وب‌سایت خود را همانطور که در ذهن‌تان است طراحی کنید تا نمایانگر برند شما باشد و از تقلید بپرهیزید. مسلماً با داشتن وب‌سایتی متمایز، شانس موفقیت شما نیز بیشتر می‌شود زیرا هرچقدر سایت‌تان خاص‌تر باشد، افراد دیر‌تر شمارا از یاد می برند.

  • وب‌سایت، ارزان‌تر و مفید‌تراز تبلیغات سنتی عمل می‌کند

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به آگهی‌ها و تبلیغات سنتی متکی هستند تا اسم شرکت خود را سر زبان‌ها بیندازند. هیچ‌کس نمی‌خواهد به این شرکت‌ها بگوید که آگهی‌های‌شان را حذف کنند اما صاحبان این شرکت‌ها با کمی تأمل متوجه می شوند که تبلیغات سنتی بسیار گران‌تر از طراحی وب‌سایت تمام می‌شود. چرا زمانی که می‌توان ارزان‌ترین راه را انتخاب کرد، به سراغ گران‌ترین آن رفت؟

شاید در ابتدا برای طراحی سایت و بهینه‌سازی و سئو هزینه‌هایی را متحمل شوید اما این هزینه‌ها دائمی نیستند و به راحتی برگشت پذیرند.

  • مشتریان واقعی خود را پیدا کنید

یکی دیگر از مزایای داشتن سایت این است که نه تنها مشتری‌ها می‌توانند وب‌سایت شما را ببینند، بلکه می‌توانند از طریق این وب‌سایت نیز با شما ارتباط برقرار کنند و شما را به دیگران نیز معرفی کنند. با استفاده از ایمیل، فرم‌های تماس و برنامه‌های چت آنلاین می‌توانید با مشتریان خود از هر جای دنیا صحبت کنید، نظر آنها را در مورد محصولات و خدمات جدید خود بدانید یا حتی از هزاران کیلومتر دورتر سفارش بگیرید. خوب است بدانید که افراد در هر کجای دنیا باشند می‌توانند با یک کلیک با شما ارتباط برقرار کنند و همین امر موجب جلب اعتماد آنها می‌شود.  برای مثال اگر قصد فروش محصولات خود را دارید خوب است که از متخصصان فروشگاه‌ساز بخواهید که سایتی با درگاه پرداخت امن برای شما طراحی کنند. امنیت در سایت‌های فروشگاهی حرف اول را می‌زند و شما می‌توانید با سپردن طراحی سایت به متخصصان مربوطه این حس اطمینان را در مشتریان خود ایجاد کنید.

فروشگاه ساز

سؤال دوم: با‌ اینکه در شبکه‌های اجتماعی فعال هستم، باز هم به وب‌سایت نیاز دارم؟

بسیاری از صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکار فرض می‌کنند که داشتن حضوری فعال در رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارشان کافی است. شاید شما در حال حاضر در فیس بوک حضور داشته باشید و پیشینه قوی و خوبی برای خود در شبکه‌های اجتماعی درست کرده باشید که این عالی است.
با این حال، در این استراتژی مشکلی نیز وجود دارد. اولاً، همیشه به پلت‌فرم شبکه اجتماعی‌ای که انتخاب کرده‌اید وابسته خواهید بود. بهتر است تغییر الگوریتم‌ها و قوانین را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که روزی بسیار پر‌طرفدار بودند و کاربران زیادی داشتند، دیگر از کار افتاده‌اند. ممکن است این شبکه‌ها در کشور شما ارزش خود را از دست بدهند و به قول معروف کاربران آن به رسانه اجتماعی دیگری مهاجرت کنند. اتفاقی که در ایران بر سر فیسبوک آمد و در حال حاضر افراد کمی هنوز به آن وفادار مانده‌اند. در این زمینه ما شاهد مهاجرت کاربران فیس‌بوک به سوی اینستاگرام بودیم.

از سوی دیگر یکی از دلایلی که شما کسب‌وکار خود را راه انداختید این است که دیگر مجبور نباشید قوانین دیگران را دنبال کنید، پس چرا می‌خواهید تنها کاری که یک شبکه اجتماعی به شما دیکته می‌کند را انجام دهید؟ چرا باید به قوانین و مقررات شبکه‌های اجتماعی خود را محدود سازید؟ اگر وب‌سایت داشته باشید، می‌توانید محتوا و پیام آن را کنترل کنید.
همچنین خوب است که به تغییر تمایلات و گرایشات مشتریان نیز اهمیت دهید. اگر مشتری‌های شما امروز در توییتر حضور دارند، ممکن است فردا به اسنپ‌چت علاقه‌مند شوند، یا حتی به سراغ برنامه‌ای بروند که هیچکدام از ما حتی اسم آن را نشنیده‌ایم. در حالی که که افراد ابزاری را کنار می‌گذارند و به سراغ ابزار دیگری می‌روند، وب‌سایت شما به عنوان یک لنگر کشتی عمل می‌کند. مهم نیست که مشتریان شما چه برنامه‌ای را ترجیح می‌دهند، آنها همیشه می‌توانند وب‌سایت شما را در مکانی مشخص پیدا کنند و این نکته بسیار خوبی است. پس بهتر است که ریسک شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید و از مطمئن‌ترین راه یعنی همان وب‌سایت استفاده کنید.

سئو

سؤال سوم:  مدت زیادی است که سایت خود را به‌روزرسانی نکرده‌ام، چگونه می توانم آن را احیا کنم؟

اگر وب‌سایت‌تان قدیمی شده است و مدتی طولانی در آن فعالیتی نداشته‌اید به هیچ عنوان نگران نباشید.  به‌روز‌رسانی وب‌سایت شاید در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما بعد از اینکه روی غلطک بیفتید، بسیار راحت می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید تولید‌محتوای مناسب و تازه است.

همچنین کارهای ساده مانند به‌روزرسانی ساعت کار فروشگاه را می‌توان در هر زمانی انجام داد، بنابراین حواس‌تان باشد که اطلاعات‌تان منسوخ نشود.

حتماً می‌پرسید که درمورد تغییر رنگ،‌ فونت یا آپلود عکس چطور؟ برای انجام این کارها دو را پیش رو دارید. اول اینکه به‌روزرسانی وب‌سایت خود را به متخصصان این حرفه بسپارید و با پرداخت هزینه‌ای از آنها بخواهید که سایت شما را به روز نگه دارند. راه دوم این است که از گروه یا شخصی که سایت را برای‌تان طراحی کرده است، بخواهید به شما آموزش دهد که چگونه وب‌سایت را به‌روزرسانی کنید. انجام به روزرسانی کار خیلی پیچیده‌ای نیست. بیشتر مواقع می‌توانید از طریق تلفن همراه این تغییرات را انجام دهید.

حرف آخر

مسئله داشتن یک وب‌سایت برای هر کسب‌وکاری بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر تعداد زیادی از صاحبان کسب‌و‌کارها به دنبال معرفی برند خود در بین بی‌شمار رقیب هستند. اگر افراد ندانند که شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، چگونه شما را از انتخاب کنند؟

نگران نباشید هنوز خیلی دیر نشده. همین الان شروع کنید و وب‌سایت خود را به راحتی و با کمک تیم طراحی ما راه بیندازید و ببینید که کسب‌وکارتان رونقی تازه خواهد گرفت.

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.