فاکس بلاگ

آشنایی با پروژه جغد گوگل

آشنایی با پروژه جغد گوگل

آیا تاکنون درباره OWL Project (پروژه جغد) شرکت گوگل را شنیده اید؟

اگر تاکنون نشنیده اید بهتر است این مقاله را کامل بخوانید.

ابتدا در مورد شکل گیری این پروژه کمی صحبت خواهم کرد.

در پاییز ۲۰۱۶ زمانی که دونالد ترامپ نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد اخبار غیرواقعی زیادی در فضای مجازی منتشر شد.

به واسطه این اتفاق، تمام دنیا در یک آشوب و فضای ملتهب در عرصه فضای مجازی به سر می برد. به همین دلیل تمام مردم و نهادهای امنیتی بر دو اصل به اجماع نظر رسیده بودند:

  • باید شخص یا نهادی مسئولیت این فضای آشفته مجازی را بر عهده داشته باشد.
  • باید نهادی اخبار صحیح را از غلط که در فضای مجازی منتشر می شود را تفکیک کند.

چه شرکتی می توانست وظیفه ای این چنین مهم بر عهده  بگیرد؟ فیس بوک، گوگل، آمازون و… آیا شرکت دیگری می توانست؟

همه به دنبال راه کاری جهت پایان دادن به این ماجرا بودند. در واقع به جز شرکت های بزرگ موتورهای جستجو و غول های شبکه های مجازی، انتظار نمی رفت که شرکتی بتواند این مشکل را حل کند.

در همین راستا شرکت گوگل پروژه OWL را معرفی کرد. در این پروژه گوگل به تمامی سوالات و اخبار غیر واقعی واکنش نشان داده و جواب های درست و صحیح را در اختیار کاربران قرار می دهد.

گوگل با معرفی OWL وارد چالش های جدیدی شد که تاکنون با آن ها مواجه نبوده است. در ادامه به برخی از این چالش ها اشاره می کنم:

چالش اول: موتورهای جستجو باید همیشه بی طرف باشند

همواره رسالت موتورهای جستجو بی طرفی و صرفا تامین نیازهای کاربرانشان بدون عملی جانبدارانه است. موتورهای جستجو باید همیشه بی طرفی خودشان را از اخبار و وقایع نشان دهند و براساس چهارچوب و اصولی که به آن پایبند هستند، حرکت کنند.

جداسازی اخبار صحیح از اخبار نادرست یکی از حساس ترین کارهایی است که تاکنون گوگل بر عهده داشته است، زیرا باید علاوه بر حفظ رسالت خود، متهم به جانبداری از گروه و یا جریان سیاسی خاص نشود. این خود یکی از چالش های پیش رو برای مدیران ارشد گوگل است که همواره با آن در چالش هستند.

البته بازخورد برخی افراد در رابطه با موضوع های پیش رو باعث می شود که گوگل به سختی بتواند اخبار درست را از غلط تشخیص دهد.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 15 نوامبر 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.