فاکس بلاگ

آموزش وبمستر گوگل «« index Status »»

آموزش وبمستر گوگل «« index Status »»

همانطور که در مقالات آموزشی قبل به آن اشاره کرده ام گوگل وبمستر یک ابزار کار آمد برای بهبود رنکینگ سایت شما می باشد که می توانید با استفاده از ابزارهایی که در آن قرار داده شده است نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کرده و با توجه به توضیحاتی که گوگل در جهت رفع آن ارائه کرده است مشکل را برطرف کنید .  از زمانی که موتورهای جستجوگر از ربات خودکار برای پویش اطلاعات موجود در صفحات وب و ثبت (Index) آن‌ها در پایگاه داده های خود استفاده کردند بسیاری از وبمستر و وبلاگ نویسان و در آینده نزدیک سئو کاران به دنبال روش‌هایی هستند که با استفاده از آن ساختار سایت خود را برای ربات گوگل خوانا تر کنند تا از این طریق صفحات سایت یا وبلاگ آن‌ها به بهترین شکل ممکن و خیلی سریع در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر نمایش داده شود. ابزاری در وبمستر وجود دارد با نام index Status که به ادمین این امکان را میدهد تا گرافی از تعداد صفحات ثبت شده از سایت شما در پایگاه داده های گوگل طی یک سال گذشته نمایش داده شود. این تعداد دقیقاً تعداد صفحاتی از سایت شما است که در همگام جستجوی کاربران در این موتور جستجوگر ممکن است به عنوان یکی از نتایج جستجو نمایش داده شوند.

برای استفاده از این ویژگی وارد وبمستر گوگل شوید .  بر روی زبانه Google Index کلیک کرده و از زیر مجموعه های نمایش داده شده گزینه Index Status را انتخاب کنید .( این بخش از سایت پردازش مهر کپی شده است )
۱٫ Total indexed: این مقدار که در زبانه Basic از ابزار index Status نیز قابل مشاهده بود نشانگر تعداد صفحات (URL) از سایت شما است که توسط موتور جستجوگر گوگل در پایگاه داده های آن ذخیره سازی و یا همان index شده‌اند. هر چقدر این مقدار بالاتر باشد به این شرط که دیگر نکات مربوط به سئو نیز در سایت شما رعایت شده باشد شما تعداد نمایندگان بیشتری را در صفحه نتایج جستجوی گوگل خواهید داشت و شاید این موضوع در بسیاری از موارد افزایش تعداد ورودی از این موتور جستجوگر را به سایت ما همراه داشته باشد. البته در این باره پیشنهاد می‌کنیم مطالب درج شده در بخش سئو (SEO) سایت تورتک را مشاهده کنید.

۲٫ Not selected: این مقدار که برای سئو سایت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد نشانگر تعداد صفحه‌هایی هستند که موتور جستجوگر گوگل قصد ثبت یا index آن‌ها را در پایگاه داده های خود داشته اما با روبرو شدن با یکی از حالت زیر از ثبت محتوای موجود در این URL از سایت شما خودداری کرده است.
با رفتن به آدرس این صفحات (URL) بازدید کنندگان به صفحهٔ دیگری انتقال ( Redirect ) داده می‌شوند.
در قسمت سرآیند کدهای HTML این صفحات از rel=canonical و اشاره به صفحه دیگری استفاده شده است.
توسط الگوریتم پاندا و یا دیگر الگوریتم تشخیص محتوای صفحات وب گوگل محتوای آن صفحات تکراری شناخته شده‌اند.
توجه داشته باشید ممکن است به دلیل هک شدن سایت شما توسط افراد دیگری یکی از سه دلیل بالا اتفاق افتاده باشد و یا شاید همان طور که به صورت روزانه در سایت بسیاری از مشتری‌های سئو سایت تورتک مشاهده می‌کنیم به صورت نادرستی از تگ canonical در سیستم مدیریت محتوا سایت شما استفاده شده باشد. البته استفاده صحیح از این Redirect و یا استفاده از تگ canonical در بسیاری از سایت فروشگاهی و … موجب افزایش رتبه سایت هستند.

۴۳٫ Blocked by robots: آخرین مقدار نمایش داده شده در این ابزار نیز Blocked by robots نام دارد که به شما توانایی نمایش تعداد صفحاتی که گوگل قصد ثبت آن‌ها را داشته است اما در فایل robots.txt سایت شما اجازه دسترسی به محتوای آن‌ها به ربات‌های این موتور جستجوگر داده نشده است نمایش داده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این مقدار را همیشه تحت نظر داشته باشید چون در صورتی که خود شما این فایل robots.txt را به اشتباه ویرایش کرده باشید ممکن است حجم زیادی از صفحات و محتوای موجود در سایت شما به دلیل اشتباهات محوی یا تایپی قابل دسترسی توسط ربات موتور جستجوگر گوگل نباشند.
این ارقام ارائه شده توسط ابزار رسمی موتور جستجوگر گوگل توانایی صرفه جویی ساعت‌ها از وقت سئو کاران و وبمسترها را به آن‌ها می‌دهد. مثلاً قبل از این برای آنالیز درصد موفقیت یک استراتژی برای جلوگیری از شناخته شدن محتوای تکراری ( Duplicate Content ) در صفحات سایت خود مجبور بودیم ابتدا تعداد صفحه های index شده سایت خود را در گوگل با فرمان site:tortak.com محاسبه کنیم و سپس با شمارش تعداد صفحات کنونی سایت خود و انجام یکسری از محاسبات که کاملاً بسته به ساختار سایت ما باید طراحی می‌شد از این مهم اطلاع پیدا کنیم اما با استفاده از index Status ابزار وبمستر گوگل حال تمامی این کارها تنها در چند ثانیه قابل انجام هستند.

 

 

  •      
  • رضا ایرانی
  • 14 جولای 2016
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.