فاکس بلاگ

با تولید محتوای جدید و بروزرسانی مطالب قدیمی غول دنیای وب شوید!

 با تولید محتوای جدید و بروزرسانی مطالب قدیمی غول دنیای وب شوید!

تکنولوژی گوگل برای تشخیص مطالب تازه از مطالب قدیمی از اوایل هم وجود داشت اما به مرور پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر شده است. امروز گوگل از راه‌های متعددی تازگی یک مطلب را تشخیص می‌دهد.

در سال ۲۰۰۳ مهندسان گوگل اختراعی را بر مبنای قدمت داده‌ها به‌ نام خود ثبت کردند که موتورهای جستجوگر را دچار تحول عظیمی کرد. این اختراع نه تنها نگرش شرکت گوگل را متحول کرد، بلکه نقشه‌‌ی الگوریتم‌های گوگل را برای همیشه تغییر داد.

امروز قصد نداریم درباره جزئیات این تکنولوژی صحبت کنیم بلکه هدف آنست که بدانیم چگونه تولید محتوای جدید و بروزرسانی مطالب قبلی، رتبه‌ی سایت را در گوگل ارتقا می‌دهد؟ چگونه می‌توانیم با تولید محتوای تازه، نفوذ موتورهای جستجوگر خصوصا گوگل را به سایتمان بیشتر کنیم؟

پیش از شروع باید به یک نکته‌ی مهم اشاره کنیم و آنکه نمی‌توانیم دقیقا بگوئیم تکنیک‌هایی که در این مطلب شرح می‌دهیم چند درصد روی جستجوگر گوگل موثر هستند اما موضوعی که می‌توانیم قول بدهیم این است که تحقیقات ثابت کرده‌اند که برخی یا تمام این تکنیک‌ها واقعا رتبه‌ی سایت شما را متحول می‌کنند.

گوگل، شناساگری قدرتمند برای تشخیص مطالب جدید

موتورهای جستجوگر مختلف، به شک متفاوتی نسبت به جدید بودن مطالب واکنش نشان می‌دهند. بعنوان مثال گوگل، تازگی و جدیدبودنِ همه‌ی مطالب شما را می‌سنجد و به هر صفحه‌ی سایت شما اعتبار متفاوتی برای جستجو می‌دهد.

گوگل سه دسته‌بندی کلی برای جدیدبودن مطالب در نظر می‌گیرد:

  • رویدادهای اخیر و موضوعات داغ: مثلا زلزله‌ای در ژاپن
  • حوادثی که به طور منظم در محدوده‌ی زمانی مشخصی اتفاق می‌افتند: مثلا مطالب مرتبط با کریسمس
  • به روزرسانی‌های مکرر: مثلا معرفی بهترین گوشی‌های موبایل

با این حساب با توجه به زمینه‌ای که یک سایت در آن مشغول به فعالیت است، گوگل تخمین می‌زند که آن سایت دقیقا چه موقعی نیاز به مطلب جدید دارد؟

یک سوال: چگونه گوگل یک موضوع داغ را از سایر موضوعات تشخیص می‌دهد؟

حجم جستجو: اگر یک موضوع خاص را تعداد بسیار زیادی از افراد در زمان مشخصی مورد جستجو قرار دهند یعنی که آن موضوع، موضوعی داغ است. مثلا اگر در ژاپن زلزله‌ای اتفاق بیفتد در همان روز و روزهای بعد افراد بسیار زیادی این موضوع را جستجو می‌کنند بنابراین گوگل در همان لحظات اولیه تشخیص می‌دهد که این موضوع، یک موضوع داغ است.

نوع پوشش: اگر تعداد زیادی از سایت‌های خبری شروع به پوشش یک مطلب می‌کنند، گوگل حدس می‌زند که آن مطلب، موضوعی داغ است.

شبکه‌های اجتماعی: وقتی هشتگی در شبکه‌های اجتماعی پر طرفدار می‌شود یا روند اشاره به یک موضوع در شبکه‌های اجتماعی صعودی باشد، گوگل تشخیص می‌دهد که آن مطلب، موضوعی داغ است.

بر این اساس، اینکه هر چند وقت یک بار موضوع جدیدی در سایتتان انتشار می‌دهید به این بستگی دارد که زمینه‌ی فعالیت سایتتان چیست.

در ادامه به ۱۰ روشی که گوگل از طریق آن‌ها می‌تواند شما را به عنوان یک سایت به‌روز و پویا و در اصطلاح Fresh Site بشناسد، اشاره می‌کنیم.

یک) تاریخ شروع به کار

هر سایتی که شروع به کار می‌کند، در ابتدا بر اساس تاریخ شروعش از گوگل امتیاز خاصی دریافت می‌کند

این امتیاز می‌تواند ارزش برخی مطالب آن سایت را در جستجوهای خاصی بالا ببرد اما هر چقدر که زمان بگذرد و آن مطلب قدیمی‌تر شود، اهمیتی هم که گوگل به آن مطلب می‌گذارد کم‌تر می‌شود. یعنی در همان جستجوهای خاص، دیگر گوگل ارزش مطلب آن سایت را بالا نمی‌برد چون آن مطلب قدیمی شده است.

تاریخ آغاز معمولا همان زمانی در نظر گرفته می‌شود که گوگل سایت شما را شناسایی کند و در اصطلاح مطلبی از سایت شما ایندکس شده باشد.

دو) افزایش حجم یک مطلب قدیمی

عمر دامنه، تنها فاکتور گوگل برای تازه شناختن برخی مطالب شما نیست.

موتورهای جستجو به بروزرسانی مرتب و منظم یک مطلب قدیمی هم اهمیت ویژه‌ای می‌گذارند. یعنی مطالبی که پس از مدتی بروزرسانی می‌شوند نسبت به مطالبی که برای مدت طولانی دست‌نخورده باقی می‌مانند، از ارزش بسیار بالاتری برخوردار هستند. اما یک مطلب قدیمی را از نظر حجمی چقدر باید طولانی کنید که از دید گوگل جدید تلقی شود؟ طبیعتا اگر فقط یک جمله به یک مطلب قدیمی بیفزائید، تاثیری بر آن مطلب نخواهد داشت. تغییرات شما باید عمیق و ملموس باشند.

بنابراین محتواهایی که بعد از مدتی با دقت و بصورت گسترده تغییر داده می‌شوند، نسبت به مطالبی که تنها تغییرات کوچکی در آن‌ها داده می‌شود، نزد گوگل اعتبار یکسانی ندارند.

اگر می‌خواهید تنها چند جمله‌ی کوچک به مطلبتان اضافه کنید، اصلا خودتان را خسته نکنید چون احتمالا گوگل هیچ اهمیتی به آن نمی‌دهد و کماکان آن را یک مطلب قدیمی و تاریخ گذشته در نظر می‌گیرد.

سه) تغییر محتوای یک مطلب قدیمی

غنی کردن محتوای مطالب قدیمی باعث می‌شود گوگل آن را به عنوان یک مطلب جدید بشناسد.

برای غنی کردن محتواهای قدیمی باید در «مهم‌ترین» قسمت‌های متن یا بعبارتی «هسته‌ی اصلی» متن تغییراتی ایجاد کنید.

در یک محتوا بخش‌هایی وجود دارند که تغییرات آن‌ها از دید گوگل فاقد ارزش است و هر چقدر هم که این قسمت‌ها را تغییر دهید چندان کمکی به ارتقای مطلبتان نکرده‌اید. این بخش‌های کم اهمیت عبارتند از:

  • جاوا اسکریپت
  • بخش نظرات یا کامنت‌ها
  • تبلیغات
  • منوها
  • برچسب‌ها

در مقابل، بدنه‌ی اصلی متن خیلی مهم است و باید آن را بهبود ببخشید. تغییرات در هدر، فوتر و سایدبار هم ارزش چندانی ندارد.

بعضی از مدیران سایت‌ها فکر می‌کنند اگر تاریخ انتشار یک مطلب را تغییر دهند، گوگل آن مطلب را تازه می‌انگارد در صورتیکه که گوگل بسیار هوشمندتر از این حرف‌هاست و هرگز گول این فریب‌ها را نمی‌خورد. با این کار نه تنها ارزش مطلبتان نزد گوگل بالاتر نمی‌رود بلکه جریمه خواهید شد.

چهار) تغییر محتوای یک مطلب قدیمی در زمان‌های مناسب

مطالب قدیمی را باید در زمان مناسبی بروزرسانی کنید. اگر هر چند سال یک‌بار این کار را انجام دهید از گوگل امتیاز کمتری دریافت می‌کنید. بنابراین در زمان‌های مناسبی اقدام به این کار کنید.

توجه کنید که مطالب قدیمی که به این شیوه بروزرسانی می‌کنید نسبت به سایر مطالب از اهمیت بسیار بسیار بالاتری برخوردار هستند. مثلا اگر یاهو مطلبی مربوط به چند سال پیش را به صورت مداوم بروزرسانی کرده باشد، این مطلب نسبت به مطلبی که امروز روی صفحه اول سایتش منتشر می‌کند ارزش بسیار بالاتری دارد.

پنج) ایجاد صفحات جدید

پویایی یک سایت به اضافه کردن بخش‌ها و صفحات جدید به آن سایت بستگی دارد.

اگر سالانه چندین بخش یا صفحه‌ی جدید به سایتتان اضافه کنید، گوگل امتیاز بخصوصی به سایت شما می‌دهد. به‌ عنوان مثال سایت‌های بزرگ سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به صفحات جدیدشان اضافه می‌کنند.

شش) تعداد بک‌لینک‌ها

هرچقدر سایت‌های دیگر، لینک‌های بیشتری به مطالب سایت شما بدهند، افراد زیادتری به سایت شما وارد می‌شوند و گوگل شما را به عنوان یک Fresh Site یعنی سایتی که مطالبی بروز دارد و از لحاظ تازگیِ محتوا امتیاز بالایی کسب کرده است، می‌شناسد. اما توجه کنید که اگر تعداد بک‌لینک‌هایی که می‌گیرید از حد نرمال و طبیعی فراتر رود ممکن است گوگل شما را به عنوان اسپم بشناسد.

هفت) بک لینک‌ از سایت‌هایی با امتیاز بالا

وقتی از سایتی که خودش از گوگل امتیاز بالایی در تازگی و بروز بودن گرفته است بک لینک بگیرید، تاثیری به مراتب بیشتر از سایت‌های دیگر دارد.

چنانچه از سایت‌های مذکور بک‌لینک بگیرید، گوگل شما را هم به عنوان یک Fresh Site می‌شناسد. اما اگر بطور مثال از یک سایت قدیمی و استاتیک بک‌لینک‌ بگیرید، از گوگل امتیاز چندانی کسب نمی‌کنید.

هشت) میزان بازدیدها و ترافیک سایت

تعداد بازدیدکننده‌هایی که به سایت شما وارد می‌شوند و نیز مدت زمانی که در سایت شما باقی می‌مانند یکی از مواردی است که شما را در گروه Fresh Siteها قرار می‌دهد.

به صورت دقیق تر ممکن است موضوع خاصی توسط گروهی از کاربران جستجو شود و شما هم در لیست جستجوشوندگان باشید. اگر کاربران بیشتری به سایت شما وارد شوند و مدت بیشتری در سایت شما سپری کنند، این بدان معنی است که آن موضوع خاص در سایت شما نسبت به سایر رقیبانتان که در لیست جستجوی گوگل آورده شده بودند، جدیدتر و بهتر بوده است.

نه) عدم تغییر موضوع اصلی در یک مطلب قدیمی

اگر یک دامنه‌ی جدید خریداری کنید که بطور مثال قبلا مربوط به یک سایت فروش خودرو بوده باشد و شما قصد داشته باشید از این دامنه برای سایت آموزش آشپزی استفاده کنید. اگر مدتی روی این دامنه مطالب مربوط به آشپزی منتشر کنید و هیچ مطلبی از خودرو انتشار ندهید، گوگل بصورت هوشمندانه متوجه خواهد شد که شما کاربری دامنه را تغییر داده‌اید و کم‌کم ماهیتِ قبلی دامنه را باطل می‌کند و به هویت جدید دامنه اهمیت می‌دهد و دامنه‌ی شما را به عنوان یک سایت آشپزی به همه معرفی می‌کند. اما این فقط برای مواقعی که یک دامنه‌ی جدید خریداری می‌کنید یا قصد تغییر کاربری دامنه‌ی خود را دارید، صادق است.

اگر بخواهید مطالب قدیمی سایت خودتان را بروزرسانی کنید بهیچ وجه نباید موضوع آن مطالب را تغییر دهید. بلکه باید همان موضوع را مفصل‌تر و غنی‌تر و بروزتر کنید. در غیر اینصورت تمام اعتبار لینک‌های قدیمی سایت شما نزد گوگل نابود می‌شود.

بروزرسانی مطالب قبلی بهیچ‌وجه به معنی تغییر موضوع اصلی آن‌ها نیست.

ده) هر چه قدیمی‌تر، بهتر!

گوگل بخوبی درک کرده است که جدید بودن یک مطلب به معنی بهتر بودن آن نیست. همانطور که پیش‌تر گفتیم:

 گوگل بیشترین اهمیت را به دامنه‌های قدیمی می‌دهد که مطالب مفیدی تولید کرده‌اند اما تمام محتواهای قدیمی را بصورت مداوم بروزرسانی می‌کنند.

این همان دلیل بزرگی است که سایتی مثل Wikipedia را همیشه در صدر جستجوهای گوگل نگه می‌دارد. پویایی در عین قدمت.

دیدید که بروزرسانی سایت و افزایش رنکینگ ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

در پایان باید یادآوری کنیم که تلاش برای تبدیل کردن سایتتان به یک Fresh Site، شما را به یک اَبَرسایت تبدیل می‌کند که همیشه در صدر نتایج گوگل باشید اما یک نکته را یادتان نرود؛ گوگل برنامه‌ریزیهای خود را به سمتی برده است که اگر فقط برای بالاتر بودن رتبه‌ی سایتتان تلاش کنید به جایی نرسید! هدف شما باید انسانی باشد و اولویتتان منفعت رساندن به کاربران و درگیر کردن آن‌ها با محتوای مفید سایت باشد.

در کنار بروزرسانی مطالب قدیمی، این موارد بسیار تاثیرگذارند:

  • مطالبی مفید و بصورت منظم و مداوم روی سایت خود انتشار دهید.
  • هنگام انتشار یک مطلب تمرکزتان بر روی رساندن مفهوم اصلی باشد و درگیر گنجاندن کلمات کلیدی نباشید.
  • از اعمال تغییرات کوچک روی مطالب قدیمی خودداری کنید. تغییرات شما باید اساسی و ملموس باشند.
  • از گرفتن بک‌لینک‌های فراوان تبلیغاتی که ممکن است سایت شما را به اسپم تبدیل کند، خودداری کنید. همچنین از گرفتن بک‌لینک‌های کوتاه مدت خودداری نمائید. بک‌لینک‌های دائمی و مستمر بسیار موثرتر هستند.
  • سعی کنید از Fresh Siteها بک‌لینک بگیرید.
  • کاری کنید که میزان کلیک کاربران بر روی لینک شما نسبت به رقیبانتان در جستجوهای گوگل بیشتر باشد و بعلاوه کاربران مدت زیادی در سایت شما بمانند.
  • اگر موضوع مطالب قدیمی را تغییر دهید، تمام لینک‌های قدیمی سایت شما بی‌ارزش می‌شوند.

و یک موضوع مهم اینکه اگر مطالب قدیمی خود را بروزرسانی کنید و بعد از سایت‌های معتبر به آن‌ها بک‌لینک بگیرید، گوگل را شگفت‌زده خواهید کرد!

نموداری که در زیر می‌بینید مربوط به بازدید از یک مطلب قدیمی در یک سایت است که پس از مدتی بروزرسانی شده است.

مشاهده می‌کنید که هر چقدر این مطلب قدیمی‌تر شده است، میزان بازدیدها کمتر شده است. اما به محض اینکه این مطلب قدیمی بروزرسانی شد، اهمیت گوگل به آن بیشتر شد و در نتیجه میزان بازدیدهای آن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 03 نوامبر 2018
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.