فاکس بلاگ

تفاوت پوشه و ساب دامین در سئو و استدلال غلط

 تفاوت پوشه و ساب دامین در سئو و استدلال غلط

سلامی دوباره به همه سئوروزی ها و همه خوانندگان خاموش و خوانندگان و کاربران فعال همیشه سبز سئو روز. از اونجایی که بیش از دو ماه هست که فعالیت ما از نظر قرار دادن آموزش کم شده،جا داره برای کاربران جدید سئو روز، که مطالب قبلی رو مطالعه نکرده بودند اشاره مجددی برای یاداوری مطالعه پست توضیحاتی درباره مطالب سئوروز داشته باشیم.دوستانی که به ما لطف زیادی دارند در این مدت پیگیری می کردند که چرا انقدر به روز رسانی های ما کم شده.در پاسخ به دلیل مشغله های شخصی و کاری و ازدیاد بیش از حد پروژه ها.به هر حال عذر ما رو بپذیرید.من و آقای مهدی زاده از به روز نبودنمون(نه به خاطر پادشاه بودن محتوا) و سایر ایراد های سایت سئوروز، خوشحال نیستیم! حالا بریم سر اصل مطلب.

این که ساب دامین یا پوشه برای سئو بهتره، جزو متداول ترین سوالات بهینه سازی هست .خیلی خلاصه در چند جمله کوتاه:

پوشه به صورت کلی بهتره.اگر فاکتور های بهنیه سازی سایت رو مطالعه کرده باشید، فاکتور های زیادی در سطح دامنه هستند.وقتی صفحه ای ایجاد میشه، از فاکتور های در سطح دامنه هم، بهش سهم میرسه و فاکتور های در سطح دامنه مستقیما در رتبه صفحات اون دامنه تاثیر گذارند.اما وقتی روی ساب دامین می برید، دارید این بچه ها رو (صفحات) از سهم ارث پدریشون (دامنه) محروم می کنید.شما با استفاده از تکنیک های زیادی و لینک های داخلی، می تونید تا حدودی ارزش و نزدیکی ساب دامینتون رو به دامنه نزدیک کنید و به گوگل بفهمونید که این ساب دامین، بخشی از همین دامنه از نظر اعتبار و رتبه هست. استفاده از ساب دامین رو فقط موقعی که محدودیت فنی دارید یا کلا خیلی خیلی تفاوت در موضوع و اساس وب سایت شما وجود داره (نه بخاطر افزودن یک دسته و گروه بی ربط به دسته های فعلی) یا اصلا دوست دارید و از سر عشق و علاقتون به ساب دامین، میخواید روی ساب دامین تمرکز کنید، پیشنهاد می کنم.

واضح تر و شفاف تر : حتی اگر موضوع شما بی ربط به موضوعات قبلیتون هست، باز هم پوشه بهتره.اما اگر سایت فروش جم کلش دارید و میخواید سایت ورزشی بزنید، ساب دامنه ایجاد کنید.در حقیقت جاهایی که ایجاد دامنه جدا و مستقل، معقول هست، استفاده از ساب دامین هم می تونه مناسب باشه.ولی اگر یک وب سایت خبری تفریحی هستید که همه موضوعات توش هست، و کلا اساس و ساختار سایت، مبتنی بر موضوع خاصی نیست، پوشه مناسب هست.

 

مورد تأسف باری که بارها گفته شده اینه که اگر موضوع متفاوتی رو ایجاد می کنید، از ساب دامین استفاده کنید وگرنه پنالتی میشید!

کم مونده گفته بشه هر کس وب سایت بزنه پنالتی میشه! هیچ پنالتی در کار نیست.اما صرف نظر از پنالتی، استدلال کسانی که میگن برای موضوعات غیر مرتبط از ساب دامین استفاده کنید، اینه که، گوگل گیج میشه و موضوع محتوای شما رو به خوبی تشخیص نمیده و بحث تراکم کلمات کلیدی و … سایت شما به هم میریزه.

اما باید بگم اینطور نیست.تراکم کلمات کلیدی در سطح صفحه معنی داره.نه در سطح دامنه.تراکم کلمات کلیدی همه صفحات با هم (در سطح دامنه)، فقط یکی از فاکتور های احتمالی تاثیر گذار و ضعیف در رتبه هست که با شرایط متفاوت و بسته به سابقه فعالیت و موضوع هر صفحه و میزان رقابت هر یک از موضوعات اون دامنه، نقش ایفا می کنه.هیچ قانونی وجود نداره که سایت ها موضوعات مختلفشون باید در ساب دامین باشه.در ادامه با هم بررسی می کنیم که چرا این حرف علمی و کارشناسی نیست.

از شما چند سوال می پرسم و حقیقت رو با سوال ، بیشتر برای شما روشن می کنم:

یک سایت گردشگری رو فرض کنید که موضوعش تور چین و مالزی هست.اگر این سایت بخواد بحث صادرات و واردات به چین و مالزی رو به دسته های خودش اضافه کنه و با فرض اینکه اصلا برای موضوع متفاوت، ساب دامین خوبه، چه تصمیمی باید بگیره؟ساب دامین رو انتخاب کنه یا پوشه؟ تور و مسافرت به مالزی و چین، چقدر به صادرات و واردات چین و مالزی مرتبط هست؟آیا چون داخل هر دو موضوع، کلمه “چین” و کلمه “مالزی” هست باید توی یک گروه قرارشون بدیم؟یا باید بحث صادرات و واردات رو با تور و مسافرت تطبیق بدیم؟گوگل و یک موتور جستجو این تطبیق رو انجام میده؟آیا از LSI Keyword استفاده میکنه؟

مثال دیگه ای میزنم.یک سایت Web.2 رو در نظر بگیرید.مثل تالار گفتگو.همونطور که می دونید موضوعات هم متفاوت هستند.تالار های گفتگویی که از نرم افزار های دکوراسیون داخلی تا بهینه سازی و سئو(!) در زیر بخش IT قرار دادند.اونها هم باید ساب دامین درست کنند؟نرم افزار های طراحی دکوراسیون از نظر مفهومی و حقیقی از نظر شما در دسته نرم افزار هستند یا در دسته طراحی دکواسیون؟از نظر موتور های جستجو چطور؟آیا اصلا موتور های جستجو دسته بندی دارند؟آگر دارند چطور دسته بندی می کنند؟

فرض کنید در تالار گفتگو مخصوص IT (فناوری اطلاعات) ،بخش های گرافیک و انیمیشن سه بعدی، دو بعدی و وب، طراحی سایت و سئو، شبکه و سرور و هاستینگ ، زبان ها و فناوری های برنامه نویسی و … وجود داره.در این شرایط چه کار باید کرد؟

همه سوال های بالا برای این بود که به این فکر کنیم، که شاخص علمی و فنی چه چیزی هست؟آیا گوگل متوجه میشه که هاستینگ و سرور مجازی و بحث Rendering و نورپردازی در گرافیک سه بعدی، با هم ارتباط دارند و همگی یعنی IT ؟ و اگر متوجه میشه، چه دلیلی وجود داره که گوگل علاقه داشته باشه این دو رو در پوشه یک دامنه یا در ساب دامین ببینه؟

اگر علمی بخوایم صحبت کنیم، صحبت سر همین شاخص هست.وقتی شاخصی نیست، استدلال و نسخه پیچیدن ارجاع به منابع(نه دلایل و حقیقت)، بی معناست!

استدلال غلط و یک بعدی دیگه ای هست و اونم اینه که، چون سایت های تخصصی در نتایج گوگل، نتیجه بهتری گرفتند، بنابراین، بهتره برای هر ساب دامین، یک موضوع تخصصی داشته باشید.این حرف نه فقط برای ساب دامین، بلکه برای دامنه جدا هم به وفور استفاده میشه.

اما چرا این استدلال غلط هست؟علتش همه جانبه نبودن استدلال هست که به دلیل وسیع نبودن محدوده دید و داده های نا کافی، نتیجه گیری غلط به وجود میاد که در مطلب تناقض های سئو، این موضوع رو باز کردیم.

اینکه سایت های تخصصی روی دامنه یا ساب دامین جدا، رتبه بهتری گرفتند، دلیلی بر این نیست که اگر ساب دامین یا دامنه موضوعش اختصاصی و محدود تر باشه برای سئو و رتبه گوگل بهتره.به این دلیل که:

سایت های تخصصی، محوریت و تمرکز و انرژی و هزینشون روی یک موضوع هست و با قصد و تلاش و هزینه بسیار بیشتری، کارشون رو شروع می کنند و ادامه میدن.بنابراین نتیجه زحماتشونو میبینن.اما اگر به همین اندازه که یک سایت با موضوع تخصصی و محدود، تلاش و هزینه می کنه، یک سایت با موضوعات بیشتر و متنوع روی یک دامنه، هزینه و تلاش کنه، همونقدر و حتی بیشتر، می تونه نتیجه برای تک تک موضوعاتش نتیجه بگیره و چه بسا که این اتفاق هم افتاده. اما از اونجایی که افرادی که سایتی راه اندازی می کنند و تمرکز و تخصص و هزینه و تلاش کافی روی همه موضوعات وب سایتشون ندارند و تلاش و هزینشون بین همه موضوعاتشون تقسیم میشه ،نتیجه کافی نمی گیرند و به اشتباه اینطور برداشت می کنند، که گوگل و موتور های جستجو، از تخصصی نبودن خوششون نمیاد.

وقتی همین افراد بعد از شکست خوردن، شروع به کار روی سایتی با موضوع تخصصی می کنند، این بار تلاش مضاعف و هزینه بیشتری می کنند و همه این تلاش هاشون متمرکز بر اون موضوع تخصصی جدیدشون هست.بنابراین این بار خیلی بهتر نتیجه می گیرند و اینجاست که این تجربه غلط شکل می گیره که موضوعات تخصصی باید روی دامنه یا ساب دامین جدا باشن و وب مستر، حاصل سالها تلاشش چیزی نخواهد بود جز تجربیات و نتیجه گیری هایی که ربطی به سئو نداشتند ولی به سئو ربط داده شدند! یعنی همون تجربیات غلط شکل گرفته پیرمرد ۷۰ ساله که در پست تناقض های سئو بحث شد.

در نتیجه، فاکتور های در سطح دامنه که یک موضوع قطعی و ثابت شده هست و روی صفحات زیر مجموعه پوشه تاثیر گذار هست رو نباید فراموش کرد و به دلایل واهی و بی اساس دل بست.شاید شما سوال کنید که اگر سایتی صفر باشه و هنوز دامنش اعتباری پیدا نکرده چطور؟ پاسخ باز هم همین هست.به مرور، اعتبار صفحات شماست که به دامنه شما قدرت و اعتبار میده.بخش زیادی از فرایند انتقال اعتبار و قدرت، از صفحات دامنه به دامنه انجام میشه و در نهایت، دامنه قدرت به دست اومده رو بین صفحات داخلی پخش می کنه و این چرخش تا زمانی که سایت وجود داره، ادامه داره.

 

  •      
  • رضا ایرانی
  • 24 آگوست 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.