فاکس بلاگ

طراحی سایت با قالب گرافیکی زیبا

 طراحی سایت با قالب گرافیکی زیبا

نگاه بصری و تصویرگری و رویکردی که به آن وجود دارد مربوط به حال حاضر نیست، بلکه این امر از دوره باستان مهم قلمداد شده است و در سفالینه های شوش و نگارگری های کتب قدیمی قابل مشاهده و درک است. از همان زمان بلکه قبل تر از آن عنصر تصویر زبانی یکسان داشته جوری که شما اگر یک  مفهوم را میخواهید منتقل کنید مثلا اینکه در منطقه جنگل آتشسوزی ممنوع است برای تفهیم آن باید چند زبان داشته باشید تا بتوانید آن را به مخاطب خود منتقل کنید اما همین موضوع را با یک تصویر و تابلوی مخصوص و علایم استاندارد به راحتی میتوانید بفهمانید.  پس عنصر گرافیکی تاثیر سریع تر و عمیق تری دارد. حال اینکه در صنعت تبلیغات چه جایگاهی دارد این برای ما بسیار دارای اهمیت است. اما در صنعت تبلیغات آثار تصویری متفاوتی را میبینیم مانند کارت های ویزیت، بروشور ها، تراکت های تبیغاتی و بیلبورد ها و …اما مبحثی که در این مقاله برای ما قابل بحث و بررسی است بیشتر در حوزه اینترنت و فضای مجازی است. اینکه طراحی سایت چرا باید گرافیکی تاثیر پذیر و زیبا داشته باشد؟
با پیشرفت جوامع، استفاده عوام مردم از اینترنت روز به روز افزایش یافته است و اکنون به یکی از قدرتمندترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها تبدیل شده است و این رسانه قدرتمند جز ارتباط دیداری با مخاطب حالت دیگری ندارد. سوال اینجاست که ما صفحات اینترنتی و وب سایت ها را به چه سبکی طراحی کنیم تا کاربری که وارد سایت ما میشود ارتباط خوب و مثبتی با آن برقرار کند؟ بالاخره هدف ما از طراحی سایت جذب مخاطب است و مخاطب به هر دلیلی که وارد سایت شما شده است عناصر گرافیکی میتواند در او اثر زیادی بگذارد، مسلما نمی‌توانیم انکار کنیم که این گرافیک است که نهایتا میزان تاثیر و جذب مخاطب را تعیین می‌کند. طراحی گرافیک سایت فقط نقش تزئینی و جانبی را در یک وب سایت ندارد. گرافیک صفحات وب در مرحله اول باید سهولت دسترسی و نظم دهی به محتوا را تضمین کند و بعد به جنبه های تزئینی بپردازد استفاده از طراحی وب سایت مناسب و گرافیک حرفه ای و با کیفیت در آن باعث می شود کسب و کار شما حرفه ای تر به نظر برسد. اصولاً به حرفه ای ها بیشتر اعتماد می شود و اعتماد باعث فروش بیشتر خواهد شد.
در درجه اول گرافیک وب سایت نوعی نظم دهنده است اینکه چشم ما صفحه ایی آراسته را ببیند به همین دلیل است که وب سایت ها قبل از شروع، اتود های وایرفریم زده میشود تا طبقه بندی شود و سلسله مراتب ها برای مخاطب برنامه ریزی میشود.

در تمامی این موارد باید بحث روانشناسی رنگ ها را در نظر بگیریم،طراحی گرافیک در وب سایت قطعا نباید بر اساس سلیقه شخصی باشد، بلکه باید مواردی خاصی را در آن منظور کنیم مثل اینکه آن وب سایتی که میخواهد طراحی شود دقیقا چه کاربردی دارد و نوع کاربری آن چیست؟ یک صفحه تجاری است؟ یک صفحه مورد مطالعه است ؟ یک صفحه فروش است؟ یک صفحه فرود است؟ تمام این ریز بینی ها باید باشد حتی این که جنس مخاطب شما چیست؟ گروه سنی آن چیست؟
در مبحث روانشناسی رنگ ها باید بدانیم که چه نکاتی باعث جذب مخاطب میشود و چه نکاتی را رعایت کنیم تا گیرایی خاصی در مخاطب داشته باشد،حتی استفاده از یک رنگ میتواند در ناخودآگاه مشتری تاثی مثبت و منفی جهت خرید یا عدم خرید از سایتی را میتواند داشته باشد.
برای مثال در چند سال اخیر و با گسترش روزافزون وبسایت‌های دولتی، شاهد سطح گرافیکی بسیار پایینی در اکثر اینگونه وبسایتها هستیم. این به خاطر آن است که مسئولان معمولا طراحی و راه اندازی وبسایت را به مهندسان متخصص حوزه برنامه نویسی وب می‌سپارند و از اهمیت گرافیک سایت و طراحی وب غافل می‌مانند. به طوری که بسیاری از کاربران اینترنت هنگام مراجعه به اینگونه وبسایتها دچار نوعی تشویش بصری می شوند.
طراحی گرافیک سایت یکی از نکاتی است که موجب جذب بازدید بیشتر و به طبع آن کسب درآمد بالاتر برای یک وب سایت اینترنتی می شود ، طراحی گرافیک سایت شامل :

  • رنگ بندی
  • ساختار ارائه اطلاعات
  • تصاویر بکار رفته در طرح و حجم طرح گرافیکی

طراحی گرافیک سایت باید مانند دکوراسیون بکار رفته در یک فروشگاه، موجبات جذب مشتریان بیشتر را فراهم آورد، البته باید واقعا جوری باشد تا وقتی کاربری وارد سایتی میشود با یک ساختار ملایم بصری روبه رو باشدو از شلوغی پرهیز شود.

 

همچنین در ساختاربندی طراحی گرافیک یک سایت باید جدا از بحث زیبایی و جذبه به مورد طراحی واکنش گرا هم توجه کنیم یعنی در طراحی گرافیک زیبا باید جنبه کاربری آن هم توجه کنیم و برای تبلت ها و موبایل ها و … هم باید طراحی کنیم.یعنی وب سایتی که برای صفحات مانیتور های استناندارد طراحی میشود باید در دیگر ابزار ها قابلیت انعطاف پذیری و واکنش گرایی را داشته باشد.
موردی که باید یک گرافیست وب سایت آن را رعایت کند هم راستا بودن با برنامه نویس است یعنی مدل طراحی هم باید بهینه باشد. به طور مثال اگر در یک صفحه نواری طولی را داریم مثلا در ابعاد ارتفاع ۲۵ پیکسل و طول ۲۰۰۰ پیکسل و در این نوار طولی رنگ یکسان است بهتر است به جای استفاده از تصویر از کدنویسی بهره بگیریم جوری که یک پیکسل را تکرار کنیم اینگونه در سرعت لود شدن سایت کمک موثری انجام داده ایم.

در نظر داشته باشید که طراحی گرافیکی مناسب به معنای استفاده حداکثری از المان های گرافیکی نیست، بلکه به معنای استفاده از این المان ها برای ایجاد راحتی و سهولت کارکرد توسط کاربران سایت است، کارشناسان وب۲۴ همواره با رعایت نکات تجربه کابری، سئو و بهینه سازی سایت و مقیاس پذیری در طرح های ارائه شده به دنبال حداکثر کارایی هستند به گونه ای که گرافیک سایت در خدمت سادگی و سهولت استفاده از آن برای افراد مختلف باشد.

 

  •      
  • رضا ایرانی
  • 13 ژانویه 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.