فاکس بلاگ

نحوه عملکرد ابرموتورهای جستجو چیست؟

نحوه عملکرد ابرموتورهای جستجو چیست؟

برای دستیابی به اطلاعات کاملتر لازم است موتورهای جستجوی مختلف، مورد بررسی و جستجو قرار بگیرند. ابرموتورهای جستجو (Meta search engine)، که گاهی موتور جستجوی چندگانه (Multi Search Engine) یا فرا موتور جستجو (Ultra Search Engine) نیز نامیده می شوند، دسته مهمی از موتورهای جستجو هستند که قابلیت جستجوی همزمان در چند موتور جستجو را دارا می باشند. در واقع می توان گفت ظهور ابرموتورهای جستجو پیامد پدید آمدن انواع موتورهای جستجو و ناکافی بودن اطلاعات بازیابی شده از یک موتور جستجو خاص است. نکته مهم این است که ابرموتورهای جستجو دارای پایگاه اطلاعاتی مختص به خود نیستند؛ به گردآوری اطلاعات صفحات وب نمی پردازند؛ صفحات وب را بررسی، طبقه بندی و یا ایندکس نمیکنند. بلکه کلید واژه ها یا عبارت های مورد جستجو را به طور همزمان به چند موتور جستجو، که در ساختار آن ابرموتور تعریف شده است، ارسال می کنند. سپس نتایج را به صورت منظم و طبقه بندی شده ارائه و رکوردهای تکراری حاصل را حذف می نمایند. میتوانید سئو سایت در انواع موتورهای جستجو را در مقالات پیشین ما بخوانید. برخی دیگر از این ابرموتورها، نتایج جستجو را بر اساس میزان تناسب محتوایی مدرک و میزان مرتبط بودن آن با واژه یا عبارات جستجو شده رتبه بندی می کنند. علاوه بر این، گروهی از این افزارها امکان انتخاب دو یا چند موتور جستجو را به عهده کاربر می سازند. ذکر این نکته ضروری است که ابرموتورهای جستجو، عموما جستجوهای جامعی را به دست نمی دهند. بلکه معمولا ده تا صد رکورد اول بازیابی شده از هریک از موتورهای جستجو را برمیگزینند و نمایش می دهند.

روش عملکرد ابرموتورهای جستجو

ابرموتورهای جستجو به روش های مختلفی اطلاعات را از سطح شبکه اینترنت جمع آوری کرده و در اختیار کاربر قرار می دهند. مهم ترین روش های عملکرد ابرموتورها به شرح زیر است:

جستجوی ناهمزمان در ابرموتورهای جستجو

این شیوه ساده ترین نوع عملکرد ابرموتورهای جستجو است که در آن ابرموتور با نمایش فهرستی از موتورهای جستجوی تحت پوشش خود، این امکان را برای کاربر فراهم می سازد تا با انتخاب موتور دلخواه به جستجو بپردازد. بدیهی است این روش، با برداشت متعارف از ابرموتور جستجو بسیار فاصله دارد. به این دلیل که کاربر مستقیما در موتور جستجوی مورد نظرش به جستجو می پردازد لیکن به دلیل جلوگیری از اتلاف وقت در جابجایی از یک ایستگاه به ایستگاه اطلاعاتی دیگر، عملکرد آن سریعتر از جستجوی معمولی است. این روش اغلب به نام جستجوی چندگانه خوانده می شود.

جستجوی همزمان و نمایش ناهمزمان در ابرموتورهای جستجو

در این شیوه، کاربر با انتخاب موتورهای جستجوی دلخواه و با درج کلید واژه مورد نظر در کادر جستجوی ابر موتور، می تواند به طور همزمان به جستجوی دلخواه و با درج کلید واژه مورد نظر در کادر جستجوی ابرموتور، می تواند به طور همزمان به جستجو در چند موتور جستجو بپردازد. لیکن نتایج جستجو به طور مستقل از هم بوده و هریک به طور جداگانه بر روی صفحه، نمایش داده می شود. نکته مهم در این جستجو این است که نمایش نتایج منوط به بازیابی اطلاعات از طریق همه موتورهای جستجو است. به همین دلیل عملکرد این نوع ابرموتورهای جستجو کندتر از ساییبر انواع ابرموتورهاست.

جستجوی همزمان با نمایش همزمان در ابرموتورهای جستجو

نحوه عملکرد این نوع ابرموتور مشابه انواع قبلی است جز آنکه به مجرد بازیابی اطلاعات از هر یک از موتورهای جستجو، بر روی صفحه نمایش داده می شود. بدیهی است سرعت این ابر موتور به مراتب سریعتر از ابرموتورهای نوع قبلی است اما ممکن است نتایج تکراری نیز ظاهر شود.

جستجوی همزمان همراه با نتایج بهینه در ابرموتورهای جستجو

این شیوه نزدیکترین مفهوم به درک متعارف از ابرموتور جستجو است که در آن با درج کلید واژه در کادر جستجو، عملیات جستجو در موتورهای جستجوی ذیل آن ابرموتور انجام می شود. پس از کنار گذاشتن موارد تکراری و رتبه بندی اطلاعات بر اساس میزان ارتباز با موضوع، نتایج را نمایش می دهد.
بحث ابرموتورهای جستجو در حوزه سئو سایت مطرح می شود و توجه به آن می تواند در ین راستا به سئوکارن کمک کند. با علم به اینکه نحوه عملکرد ابرموتورهای جستجو چیست در این راستا حرکت کنید.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 28 فوریه 2018
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.