فاکس بلاگ

گوگل ترندز: استخراج آمار جستجوی کاربران

گوگل ترندز: استخراج آمار جستجوی کاربران

گوگل از حوالی سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه اندازی کرده است. این سرویس به نسبت سایر خدمات گوگل اوج و فرودهای زیادی را تجربه کرده. نام آن به شکلهای مختلف تغییر کرده، در مقاطعی سرویس آن غیرفعال بوده و گاهی هم روزها و هفته‌ها به روز نشده. و گاهی هم وعده‌هایی برای توسعه‌ی آن داده شده که عملی نگردیده است.

اما به هر حال، این فرزند شرکت گوگل که گهگاه مورد بی‌توجهی والدین هم قرار گرفته، چند سالی است به زندگی خود ادامه می‌دهد و به شدت مورد استفاده‌ی کاربران در فضای مجازی قرار می‌گیرد. از طریق آدرس www.google.com/trends به این سرویس دسترسی پیدا می‌کنید.

واژه‌ی Trend به معنای «روند» است و از طریق این سرویس شرکت گوگل، می‌توانیم روند جستجوی واژه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنیم. به عنوان مثال تصویر زیر، میزان جستجوی کلمه‌ی «کنکور» در موتور جستجوی گوگل را طی سالهای اخیر نشان می‌دهد. همانطور که می‌شد حدس زد، این روند به صورت تناوبی افزایش و کاهش یافته است.

یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسه‌ی حجم جستجو برای واژه‌های مختلف است. به عنوان مثال در نمودار زیر می‌توان میزان جستجوهای انجام شده برای واژه‌های «استراتژی» و «بازاریابی» را با یکدیگر مقایسه کرد:

همچنین قابلیت دیگر این سرویس، اشاره به سایر ترکیب‌هایی است که در جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در تصویر زیر می‌بینیم که پس از پرسش در مورد روند جستجوی واژه‌ی «ادامه تحصیل» در گوگل، سرویس Google Trends سایر ترکیب‌هایی که با ادامه تحصیل مورد توجه قرار گرفته‌اند را نیز معرفی می‌کند.

کسانی که علاقمند به حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (Search Engine Optimization = SEO) هستند با استفاده از این اطلاعات، تصمیم می‌گیرند که از چه واژه‌ها و اصطلاحات و ترکیب‌هایی در نوشته‌های خود استفاده کنند تا بیشتر مورد توجه موتور جستجوی گوگل قرار گیرند.

توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.