فاکس بلاگ

آشنایی با تاریخچه سئو (بهینه سازی) و موتورهای جستجو

آشنایی با تاریخچه سئو (بهینه سازی) و موتورهای جستجو

تاریخچه اولیه موتور جستجو

اینترنت  و فضای آنلاین منحصر به یک فرد نیست و در یک زمان خاص توسط یک شخص یا شرکتی به وجود نیامده بلکه از مجموعه تلاش‌ها و ایده‌های بی‌شمار تشکیل‌شده که توسط افراد متخصص کامپیوتر در چند دهه گذشته به وجود آمده است.
به‌هرحال شروع تاریخچه سئو (SEO) به اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی بازمی‌گردد، جایی که موتورهای جستجو گام‌های اولیه خودشان را در جهت توسعه برای کمک به سازمان‌دهی سایت‌هایی که در اینترنت فهرست شده بودند برداشتند.

در سال ۱۹۹۵، بهینه سازی توسط موتور جستجو یاهو در اولین مرحله شروع شد. در آن زمان گوگل به این قدرت امروزی وجود ندارد. برای کاربران اینترنتی باید راهی فراهم می‌شد تا بتوانند از سایت‌هایی که ثبت می‌شدند استفاده کنند.

بهینه سازی اولیه سایت‌ها به ترتیب حروف الفبا شکل گرفت و در قالب‌های مانند دفترچه تلفن قرار می‌گرفتند. هرچند این روش در اوایل بسیار کارساز می‌آمد ولی بعدها به‌مرور زمان با افزایش شدید تعداد سایت ها و بالا رفتن کاربرها دیگر مرتب‌سازی سایت‌ها بر اساس حروف الفبا کارساز نبود و به‌سختی کاربران می‌توانستند سایتی متناسب با نیازهای خود را در لیست توماری شکل پیدا کنند.
از دیگر مشکلات این نوع بهینه سازی این بود که نام سایت‌هایی که با حرف اول A شروع می‌‌شدند به دلیل بودن در اوایل فهرست و کسب بازدید بیشتر نسبت به بقیه حروف، طرفدار بیشتری داشتند. بر همین اساس اکثر افراد و شرکت‌ها قصد ثبت دامنه ای داشتند که با حرف A شروع می‌شدند و این موضوع زمینه سئو سیاه ها (سئو مخرب و اسپم) با شکل میداد.

اینم بخون، جالبه
خطای Temporarily unreachable در سرچ کنسول گوگل

۱۹۹۶ به بعد

سال بعد در ۱۹۹۶، موتورهای جستجو تصمیم به بهینه سازی سایت‌ها براساس کلمات کلیدی نیز کردند. به این معنی که اگر کلمه خاصی در یک صفحه‌ای یا در سایتی با تکرار زیاد باشد موتورهای جستجو آن سایت را در آن کلمه در رتبه‌های بالاتر قرار می‌دادند
گوگل در سال ۱۹۹۸ تأسیس گردید. گوگل با سیاست‌های نو درمیان کاربران اینترنت، هواداران بسیاری را به خود جذب کرد. عوامل خارج از صفحه یا همان سئو خارجی (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک و لینک سازی) نیز همانند عوامل داخل صفحه یا همان سئو داخلی (فراوانی واژه‌های کلیدی، متاتگ‌ها، عنوان‌ها، ساختار لینک داخلی) مورد توجه قرار گرفتند، گوگل تا آن زمان تنها موتور جستجویی بود که فقط به عوامل داخل صفحه توجه نمی‌کرد بلکه عوامل بیرونی را هم در نظر داشت. بر همین اساس کسب رتبه‌های برتر سخت‌تر از قبل شده بود، بسیاری از وب سایت‌ها رو به تبادل، خرید و فروش لینک در حجم زیاد متمرکز کرده بود. بعضی از ربات‌های ساخته شده باعث ایجاد سایت‌هایی با مزارع لینک شده بودند.
در سال ۲۰۰۵،گوگل شروع به شخصی‌سازی نتایج جستجو برای هر کاربر نمود. بر اساس تاریخچه جستجوهایی قبلی آن‌ها، گوگل اقدام به ایجاد نتایج برای کاربرانی نمود که وارد حساب کاربری خود شده‌اند. در سال ۲۰۰۸، یکی از مقامات گوگل گفت که «رتبه‌بندی مرده است».
در سال ۲۰۰۷، گوگل کمپینی به راه انداخت علیه لینک‌هایی که در ازای پرداخت پول، رتبه صفحه را منتقل می‌کنند.. در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۹، گوگل فاش کرد که اقداماتی در پیش گرفته تا با استفاده از ویژگی‌های نوفالو در لینک‌ها، اثر مدل‌سازی رتبه صفحه را کاهش دهد

۲۰۱۰ به بعد

در ۸ ژوئن ۲۰۱۰ از یک سیستم ایندکس گذاری جدید موسوم به گوگل کافئین رونمایی شد. گوگل کافئین تغییری بودد در روش به روز شدن ایندکس گوگل به منظور نمایش سریع‌تر نتایج گوگل نسبت به گذشته. این سیستم طراحی شد تا به کاربرها اجازه یافتن سریع‌تر از قبل نتایج جدید، پست‌های فورم‌ها و سایر مطالب را بلافاصله پس از انتشار آنها بدهد
در فوریه ۲۰۱۱، از آپدیت پاندا خبر داد که وب سایت‌هایی را که حاوی محتوای تکثیرشده از وب سایت‌ها و منابع دیگر باشند، جریمه می‌کند. به‌طور تاریخی، وب سایت‌ها محتوا را از یکدیگر کپی کرده و از آن در رتبه‌بندی موتورهای جستجو بهره‌مند شده‌اند. با این حال، گوگل یک سیستم جدید پیاده‌سازی کرد که سایت‌هایی را که حاوی محتوای منحصر به فرد نیستند، جریمه می‌کند.
در آوریل ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن رونمایی کرد که هدف آن، جریمه کردن وب سایت‌هایی بود که از روش‌های دست‌کاری جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کردند.
در سپتامبر ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار رونمایی کرد؛ یک الگوریتم که جهت بهبود پردازشش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شد.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 05 ژانویه 2019
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.