فاکس بلاگ

اپل و گوگل باهم به جنگ کرونا می روند!

گوگل و اپل و کرونا

اپلیکیشنی مشترک به زودی از سوی دو غول بزرگ دنیای تکنولوژِ در جهان، یعنی گوگل و اپل روانه ی بازار می شود تا به جنگ کرونا روانه شوند. مهار کردن و شناسایی ویروس کرونا از اهدافی است که این دو شرکت در این پروژه ی بی سابقه دنبال خواهند کرد.

در این پروژه مشترک سیستم عامل‌های تلفن همراه این امکان را ایجاد می‌کند که به کمک اپلیکیشن هایی ارتباط افراد از طریق ردیابی مورد بررسی قرار بگیرد. طبق اطلاعیه ای که منتشر شده قرار است که برنامه هایی که قرار است در این خصوص عمل کننده باشند، بر روی دستگاه های اندروید و آیفون یکسان عمل می کنند.

این تکنولوژی با استفاده از فناوری بلوتوث در تلفن‌های همراه کار می‌کند تا بتواند از این طریق هر تلفن‌همراه دیگری را که شخص در طی روز با آنها ارتباط نزدیکی برقرار کرده است را ردیابی کند و اگر در روزهای بعد این شخص متوجه شد که دارای ویروس کرونا است، می تواند از همان سیستم برای هشدار دادن به تمام افرادی که با آن‌ها ارتباط حضوری نزدیکی داشته است استفاده کنند تا آن‌ها هم متوجه شوند که دقیقا چه زمانی آلوده شده‌اند و به دیگران از همین طریق اطلاع رسانی کنند.

ایده این برنامه بدین صورت است که به دولت‌ها کمک کند تا از این برنامه‌های ردیابی مخاطب استفاده کنند و کله مبتلایان را سریع‌تر شناسایی کنند و با اقدامات لازم از شیوع بیشتر آن جلوگیری نمایند. این فناوری به مقامات اجازه می‌دهد تا هر چه سریع‌تر راه نفوذ و شیوع ویروس را شناسایی و کنترل کنند.

فناوری مشترک اپل و گوگل همچنین به کسانی که در معرض فردی آلوده به ویروس کووید-۱۹ هستند این فرصت را می‌دهد تا با فاصله‌گیری از فرد مبتلا از آلودگی خود به این ویروس پیشگیری کنند.

نگرانی‌های زیادی درباره موثر بودن چنین فناوری و مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران برای اجرای این پروژه مطرح شده است. این دو شرکت به دنبال استفاده از تکنولوژی بلوتوث برای ردیابی افرادی هستند که از نظر مکانی با موارد مبتلا به ویروس کرونا در تماس بوده اند، یعنی از طریق سرویس مکان‌یابی موقعیت این افراد تحت نظر قرار می‌گیرد که این مساله حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد. بسیاری از طرفداران این طرح نیز در این باره نگران اند.

حریم خصوصی در دوران کرونا و نقض آن

مشاور نظارت و امنیت سایبری در ای سی ال یو، جنیفر گراننیک بیان می کند: تا زمانی که تست‌گیری گسترده، رایگان و سریع کرونا و همچنین دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی وجود نداشته باشد، هیچ برنامه ردیابی مخاطبی نمی تواند موثر باشد.

وی همچنین اظهار کرد: مردم فقط در صورتی به این سیستم‌ها اعتماد خواهند کرد که از حریم خصوصی آن‌ها کاملا محافظت شود. شرط اولیه این امر هم داوطلبانه بودن استفاده از این تکنولوژی و ذخیره اطلاعات در دستگاه شخصی تلفن همراه است و نباید اطلاعات کاربران در یک سرور متمرکز ذخیره شوند.

اپلیکیشن‌های مشابهی قبلا در کشورهایی از جمله سنگاپور و چین ساخته و استفاده شده‌اند. در اروپا هم جمهوری چک مدعی شد که در ماه جاری چنین اپلیکیشنی را منتشر خواهد کرد. انگلیس، آلمان و ایتالیا هم به دنبال گسترش و توسعه تکنولوژی‌های ردیابی خود هستند.

البته اپلیکیشن‌هایی که تا امروز منتشر شده‌اند هیچکدام با استقبال کاربران رو به‌رو نشده‌اند. اپلیکیشن سنگاپوری را تنها ۱۲٪ از مردم پایتخت از آن استفاده کردند که باعث محدود شدن کارآیی و دقت آن شد. این نرم افزار مشکلاتی جدی در زمینه محافظت از حریم خصوصی در سیستم عامل های آی‌اواس و اندروید نیز داشت و به این دلیل اپل و گوگل اعلام کردند این نرم افزار را از فروشگاه‌های خود حذف می‌کنند.

فعالان حوزه امنیت سایبری و آزادی‌های مدنی هشدار داده‌اند که چنین برنامه هایی باید به گونه‌ای طراحی شوند که دولت‌ها نتوانند از این اپلیکیشن‌ها برای ردیابی و جاسوسی از شهروندان خود استفاده کنند. اپل و گوگل در بیانیه مشترک در این‌باره گفته‌اند که حریم شخصی و امنیت کاربران در طراحی این برنامه اولویت آن‌ها است.

  •      
  • ترمه شکوری
  • 15 آوریل 2020
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.