فاکس بلاگ

موارد بنیادی سئو در موتورهای جستجوگر

موارد بنیادی سئو در موتورهای جستجوگر

موتورهای جستجوگر می خواهند شما چه کارهایی انجام دهید؟

۱) کیفیت محتوا

آیا شما جزو آن دسته افرادی هستید که به صورت مرتب مقالات پر محتوا و آموزنده، ویدیوهای آموزشی و دیگر انواع محتواهای مفید برای کاربران منتشر می کنند؟ آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مقالات خود را برای افراد حقیقی می نویسید نه برای موتورهای جستجوگر؟ اگر شما جزو این دسته افراد هستید به شما تبریک می گویم زیرا شما محتواهای با کیفیتی تولید می کنید و برای بهینه سازی و  سئو وب سایت خود برای موتورهای جستجوگر نیازی به تغییر رویه ندارید. اما اگر شما جزو این دسته از افراد نیستید باید به شما بگویم که اگر می خواهید وب سایت خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه نمایید باید روش کار خود را تغییر دهید.

تحقیقات جدید بر روی فاکتورهای تاثیر گذار بر رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل نشان داده است که گوگل تغییراتی در الگوریتم های جستجوی خود ایجاد کرده است و دیگر نتایج جستجوها تنها بر اساس کلیدواژه ها تعیین نمی شود بلکه گوگل محتواهای طولانی تر که قادر به پاسخگویی صحیح به سوالات بازدیدکنندگان باشند را اولویت داده است.این بدان معنی است که شما باید دست از ایجاد محتواهای انباشته از کلیدواژه ها بردارید و به جای آن بر روی محتواهایی تمرکز نمایید که بتوانند رضایت کاربران را جلب نمایند و user experience بهتری ایجاد نمایند.

۲) سرعت وب سایت

سرعت بارگذاری وب سایت شما نه تنها برای کاربران بلکه برای موتورهای جستجوگر نیز اهمیت بسیاری دارد و سرعت بارگذاری وب سایت ها یک عامل متمایز کننده و در واقع یک فاکتور رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر می‌باشد.علاوه بر سرعت بارگذاری وب سایت ها بر روی کامپیوترهای خانگی سرعت بارگذاری آنها بر روی تلفن های همراه نیز عاملی بسیار با اهمیت است، ممکن است در آینده نزدیک گوگل در SERPهای تلفن های همراه صفحاتی که در آنها از تکنولوژی AMP استفاده شده است را با برچسب گذاری AMP در کنار آنها و یا روش مشابه دیگری از سایر وب سایت ها متمایز نماید.

۳) جلب رضایت کاربران و ایجاد user experience خوب

تکنیک های سئوی متعددی برای جلب رضایت کاربران و ایجاد user experience خوب وجود دارد که مهمترین های آنها عبارتند از:

۱) استفاده از معماری ساده در وب سایت که امکان گردش و کندوکاو در وب سایت را برای کاربران فراهم کند
۲) ایجاد امکان جستجو یا Search در سایت
۳) لینک دهی داخلی درست و مرتبط
۴) داشتن محتوای غنی و مرتبط با عبارات جستجوی کاربران
استفاده از این روش ها موجب می شود که شما بتوانید کاربران را مدت زیادی در وب سایت خود نگه دارید و آنها به صفحات مختلف وب سایت شما مراجعه نمایند و نرخ دفع کاربران وب سایت شما کاهش یابد.

۴) مرتبط بودن

موتورهای جستجوگر همواره در تلاش هستند که مرتبط ترین نتایج را برای عبارات جستجوی کاربران ارائه دهند، چه برای عبارات جستجوی ساده که پاسخ کاملا مشخصی دارند مثل ” تاریخ تولد فروغ فرخزاد” ، چه برای عبارات جستجوی پیچیده مثل ” بهترین فست فود در نزدیکی محل زندگی من”.
این مساله که گوگل چگونه مرتبط بودن یک مطلب با عبارت جستجوی کاربر را می سنجد کاملا مشخص نیست و وابسته به ساختار الگوریتم های گوگل می‌باشد که هیچ کس نمی تواند بدرستی تعیین کند که این الگوریتم ها بر چه اساسی کار می کنند . اما برخی عواملی که می توانند نتایج را تحت تاثیر قرار دهند با استفاده از آزمایش های عملی شناسایی شده اند. برخی از فاکتورهایی که میزان مرتبط بودن یک محتوا با عبارت جستجوی کاربر را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از: محلی که کاربر در ان قرار دارد یا به عبارتی Location کاربر ، پیشینه جستجوهای کاربر در اینترنت، تاریخ انجام جستجو و زمان آن و …

۵) سازگاری با تمامی دستگاه هایی که کاربران برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند

آیا وب سایت شما برای هر دستگاه و هر سایز صفحه نمایشی بهینه سازی شده است؟ در تغییرات جدیدی که گوگل در الگوریتم های جستجوی خود ایجاد نموده است، طراحی ریسپانسیو را به عنوان شیوه طراحی منتخب خود برای وب سایت های سازگار با تمامی دستگاه ها برگزیده است.

۶) لینک دهی داخلی

در بخش های قبلی درباره اهمیت و ضرورت ایجاد معماری ساده در سایت صحبت شد و گفتیم که وب سایت باید به گونه ای طراحی شود که کاربران بتوانند به سادگی در آن مسیر خود را بیابند و مطالب مورد نظر خود را پیدا کنند. اما مساله لینک دهی داخلی در واقع روشی است که وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت ها می توانند در هنگام انتشار هر محتوا برای ارجاع دادن ترافیک یک صفحه از وب سایت خود به دیگر صفحات و همچنین جلب اعتماد گوگل، انجام دهند.

لینک دهی داخلی مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

معرفی مقالات بیشتر به بازدیدکنندگان وب سایت:

زمانی که یک کاربر موضوعی را در اینترنت جستجو می‌کند به دنبال مطالعه مقالاتی در آن زمینه است و لذا اگر شما به مقالات با موضوع مشابه که در وب سایتتان وجود دارد لینک بدهید، و از انکر تکست های مناسب که توضیحی باشند و موضوع مقاله ای را که به آن لینک می دهند را به خوبی بیان کنند استفاده نمایید، می توانید نرخ دفع کاربران از وب سایت خود را کاهش داده و ترافیک جذب شده به یک صفحه از وب سایتتان را به دیگر صفحات ارجاع دهید.

کمک به بهبود رتبه بندی وب سایت برای کلیدواژه های مشخص:

برای مثال اگر شما می خواهید که یکی از مقالات وب سایت شما برای کلیدواژه ” نکات بنیادی سئو” رتبه بندی شود، اگر ما از دیگر مقالاتی که موضوعی مشابه با این مقاله دارند و با استفاده از انکر تکست هایی که که با کلیدواژه ” نکات بنیادی سئو” مرتبط هستند به این مقاله لینک بدهیم، گوگل تصور میکند که میزان ارتباط این مقاله با کلیدواژه ” نکات بنیادی سئو” بیشتر است و آن را در رتبه بندی های نتایج جستجوهای کاربران برای عبارت ” نکات بنیادی سئو” در رتبه بهتری قرار می دهد.
نکته: برخی متخصصان سئو توصیه می کنند که عباراتی که در انکر تکست های مقالات مختلف برای لینک دهی به یک مقاله استفاده می نمایید باید متفاوت باشد زیرا استفاده از انکر تکست های یکسان موجب می شود که گوگل به شما مظنون شود.

کمک به گوگل برای خزیدن و اندیس گذاری در وب سایت شما :

زمانی که شما مطلب جدیدی را در وب سایت خود قرار می دهید باید منتظر بمانید که گوگل روبات های خود را برای بررسی این مطلب ارسال نماید. زمانی که ربات های گوگل یک مطلب را بررسی می کنند با استفاده از کلمات آن مطلب و تگ های آن سعی می کنند که موضوع آن مطلب را دریابند و آن را در گروه مقالات مرتبط با آن موضوع مشخص قرار دهند.حال آنکه زمانی که در یک مطلب لینک دهی های داخلی زیادی به مطالب دیگری که قبلا گوگل آنها را اندیس گذاری کرده است وجود داشته باشد گوگل راحت تر می تواند موضوع آن مطلب را تشخیص دهد و هم چنین اگر لینک های داخلی متعددی به محتوا داده شده باشد گوگل به آن محتوا بیشتر اطمینان می‌کند و آن را معتبرتر در نظر می گیرد. علاوه بر این لینک دهی داخلی موجب می شود که گوگل سریعتر محتواهای شما را کراول کند (Crawl) زیرا زمانی که خزندها یا کراولر های گوگل به یکی از مقالات شما ارسال می شوند از طریق این لینک های داخلی به دیگر مقالات شما نیز سرکشی می نمایند و آنها را نیز اندیس گذاری می کنند.

۷) اعتبار

وب سایت معتبر وب سایتی است که کاربران، موتورهای جستجوگر، صنف کاری آن و سایر وب سایت ها به آن اعتماد داشته باشند. برای کسب اعتماد در تمامی گروه های نام برده، دریافت لینک از وب سایت های معتبر می تواند بسیار مفید باشد و از دیدکاربران، موتورهای جستجوگر، سایر فعالان در آن زمینه و دیگر وب سایت ها به عنوان یک رای مثبت از جانب آن وب سایت معتبر به وب سایت دیگر تلقی شود.هر چقدر که تعداد لینک های دریافتی وب سایت شما از وب سایت های معتبر بیشتر باشد دامنه شما به یک دامنه معتبرتر مبدل خواهد شد.

برای آنکه شما بتوانید لینک های برگشتی از وب سایت های معتبر دریافت نمایید باید محتواهای غنی و با کیفیتی ایجاد نمایید.البته تحقیقات در زمینه لینک ها و ارتباط آن ها با رتبه وب سایت ها در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر، نشان داده است که میزان ارتباط و همبستگی این دو پارامتر سال به سال در حال کاهش است و ممکن است که در چند سال آینده دریافت لینک از دیگر وب سایت ها مساله ای بسیار بی اهمیت شود که تاثیری در رتبه بندی وب سایت ندارد.

۸) توضیحات متا و تگ عنوان

نوشتن توضیحات متا تضمین کننده کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر نمی‌باشد، اما شما باید حتما پیش از انتشار یک مقاله در بخش توضیحات متا یک توضیح خوب و مناسب از آن مقاله بنویسید، زیرا توضیحات متا می تواند شانس شما برای دریافت کلیک از میان تمامی نتایج نمایش داده شده، از جانب کاربری که در اینترنت جستجو می‌کند را افزایش دهد.توضیحات متا نوشته کوتاهی است که در زیر URL شما در صفحه نتایج نمایش داده می شود و بجز تگ عنوان تنها بخشی از مقاله شما است که کاربر در صفحه جستجو قادر به دیدن آن می‌باشد و اگر شما بتوانید در بخش توضیحات متا به مطالب مورد نظر کاربر اشاره نمایید خواهید توانست کاربر را مجاب کنید که بر روی URL شما کلیک نماید.

باید در هنگام نوشتن توضیحات متا دقت داشته باشید که این توضیحات بیشتر از ۱۵۰-۱۶۰ کلمه نباشند چون در غیر این صورت گوگل تنها بخشی از توضیحات متای شما را در صفحه نتایج نمایش می دهد و کامل نبودن این توضیحات منجر می شود که توضیحات شما بی معنی به نظر برسند. علاوه بر کوتاه بودن این توضیحات شما باید دقت داشته باشید که توضیحات شما کاملا مرتبط با تیترها و محتوای مقاله باشند تا موجب گمراهی کاربران نشوند.برای آنکه به کاربران و موتورهای جستجوگر بفهمانیم که وب سایت ما درباره چیست و در چه زمینه ای فعالیت می‌کند و در حالت کلی برای فهماندن موضوع کاری وب سایت خود در کوتاهترین حالت ممکن به موتورهای جستجوگر و از تگ عنوان استفاده می کنیم.

شما می توانید تگ عنوان خود را در داخل ناحیه کد HTML وب سایت خود بنویسید. شما باید در داخل تگ عنوان علاوه بر ذکر نام برند خود از تعداد کلیدواژه های اصلی که مطلب شما را توصیف می کنند استفاده نمایید. از کلیدواژه های مرتبط استفاده کنید و آنها را به شکلی معقول و منطقی استفاده نمایید که عبارات ایجاد شده توسط آنها با معنی باشند. دقت کنید که شما برای موتورهای جستجوگر وب سایت خود را بهینه می کنید اما مطالب را در واقع برای اشخاص واقعی ایجاد می کنید نه روبات های بی جان و هدف روبات ها هم این است که شما را به سمتی سوق دهند که بهترین مطالب را برای کاربران اینترنت ایجاد نمایید. پس برای ربات ها ننویسید بلکه برای انسان های حقیقی بنویسید.

۹) استفاده از روش نشانه گذاری Schema

شما می توانید با استفاده از Schema markup یا روش نشانه گذاری Schema در کدهای HTML صفحات وب سایت خود کاری کنید که وب سایت شما در نتایج جستجوها نسبت به دیگر وب سایت ها جذابتر به نظر برسد. با استفاده از روش نشانه گذاری Schema می توانید ستاره هایی برای ایجاد امکان امتیاز دهی به مطلب شما توسط کاربران، امتیازاتی که کاربران به وب سایت شما داده اند، تصاویر مرتبط با محتوا و بسیاری اطلاعات سودمند دیگر را به نتیجه نمایش داده شده از وب سایت شما در صفحه نتایج جستجوها اضافه نمایید. روش نشانه گذاری Schema روشی است که اکثر موتورهای جستجوگر و مخصوصا گوگل آن را به سایر روش های نشانه گذاری ترجیح می دهد و همچنین استفاده از این روش نیز ساده تر می‌باشد.

۱۰) استفاده از تگ های مناسب برای تصاویر

بسیاری از افراد فراموش می کنند که از تخصیص های (ALT alt attribute) در زمان انتشار یک تصویر استفاده نمایند. اما این یک اشتباه بسیار بزرگ است، شما نباید هیچ گاه تخصیص ALT یک تصویر را نادیده گرفته و از آن صرف نظر نمایید زیرا گوگل نمی تواند تصاویر را ببیند و خزنده های گوگل قادر به درک تصاویر نمی باشند اما آنها قادر به خواندن نوشته ها هستند پس شما می توانید با استفاده از تخصیص های ALT تصاویر به خزنده ها بفهمانید که این تصویر مربوط به چه موضوعی است. با نوشتن تفسیر برای تصاویر موجود در مقالات خود در تخصیص ALT تصاویر، شما شانس رتبه بندی تصویر خود در جستجوهای انجام شده در گوگل ایمیج (Google Image) را افزایش می دهید. علاوه بر این شما با این کار می توانید قابلیت دستیابی سایت خود را برای افرادی که از نرم افزارهای ‘screen reader’ استفاده می نمایند، افزایش می دهید.

۱۱) ایجاد محتواهای ماندگار یا Evergreen

بجای ایجاد محتواهایی که برای شما موفقیت های موقتی حاصل می کنند و ترافیک Short-term یا کوتاه مدت برای وب سایت شما به همراه می آورند شما باید به دنبا ایجاد محتواهای ماندگار باشید. اخبار و داستان های روزانه تنها موجب می شوند شما بتوانید برای یک روز موفقیت کسب کنید، اما محتواهای ماندگار می توانند تا چند سال برای وب سایت شما ترافیک جذب کنند. شاید بپرسید چگونه می توان محتوای ماندگار ایجاد کرد؟ پاسخ این سوال این است که شما باید به دنبال موضوعاتی باشید که کاربران فقط امروز، این هفته یا این ماه آن را در اینترنت جستجو نمی کنند بلکه ممکن است سال ها آن موضوعات را در اینترنت جستجو نمایند. معمولا ایجاد راهنماها و مطالب آموزشی که از لحاظ علمی غنی باشند چنین خاصیتی دارند. برای مثال اگر شما مقاله ای درباره “آتش سوزی اخیر در خیابان X ” بنویسید، این مقاله تنها امروز مخاطب خواهد داشت، اما اگر مقاله ای درباره “علل وقوع آتش سوزی در منازل و کارگاه ها” بنویسید و راه های پیشگیری از آن را بیان کنید، ممکن است مقاله شما تا ۲ سال آینده نیز مورد توجه کاربران باشد.

۱۲) نام دامنه

شما باید از زیر دایرکتوری ها در نام URL ها استفاده نمایید و آنها را به صورت Example.com/category/seo ایجاد کنید نه به صورت زیر دامنه هایی به فرم Example.category.seo.com، استفاده از این معماری در نام URL ها در حالت کلی برای طراحی سایت شما بهتر است و ساختار وب سایت شما را منسجم تر می‌کند. استفاده از نام های دامنه ای که غنی از کلیدواژه ها باشند، ممکن است موجب شود که گوگل برای وب سایت شما اولویت قائل شود. آمار و تحقیقات نشان داده است که گوگل در برخی مواقع وب سایت هایی که در نام دامنه آنها از کلیدواژه ها استفاده شده است را علی رغم بی کیفیت بودن محتوای آنها به سایر وب سایت ها اولویت داده است. البته به خاطر داشته باشید که در برخی مواقع استفاده از کلیدواژه ها در نام دامنه می تواند موجب شود که موتورهای جستجوگر نسبت به مطالب وب سایت شما موشکافانه تر رفتار نمایند و این مساله اثرات منفی بر رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوها داشته باشد. پس در استفاده از کلیدواژه ها در نام دامنه بسیار دقت کنید. یک نکته دیگر که در رابطه با نام دامنه باید به آن توجه کنید این است که تنظیمات وب سایت خود را به گونه ای قرار دهید که اگر کسی نام وب سایت شما را بدون پیشوند www. و یا با استفاده از این پیشوند جستجو کرد، در هر دو حالت به وب سایت شما هدایت شود. اگر تنظیمات مربوط به آن را انجام ندهید ممکن است گوگل ورژن بدون www. وب سایت شما را یک وب سایت مجزا از ورژن با پیشوند www. در نظر بگیرد و این مساله رویت پذیری وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۱۳) عناوین

تعداد کاراکترهای عناوین یک مقاله باید کمتر از ۵۵ کاراکتر باشد تا گوگل عنوان را به صورت کامل در SERP نمایش دهد. دقت داشته باشید که عناوین مقاله شما باید جذاب بوده و بتوانند حس کنجکاوی خواننده را بر انگیخته نمایند، علاوه بر این شما باید عناوین مقاله خود را به گونه ای انتخاب نمایید که کاملا توصیفی باشند و مقاله شما را به بهترین شکل برای خواننده تفسیر کنند. ممکن است رعایت تمامی این موارد در تیترها کاری مشکل و در برخی مواقع حتی غیر ممکن به نظر برسد، اما شما باید تا حد ممکن آنها را رعیت نمایید و بهترین مصالحه ممکن بین این پارامترها را برقرار کنید.
توجه: به هیچ وجه از عناوین فریبنده و غیر حقیقی که موجب می شوند کاربران تحریک شوند و بر روی لینک مطلب شما کلیک نمایند اما با مطلبی غیر مرتبط با عنوان ذکر شده مواجه شوند، استفاده ننمایید زیرا چنین عناوینی با وجود آنکه موجب می شوند کاربر بر روی لینک شما کلیک کند اما هیچ نتیجه مثبتی برای شما ندارند بلکه نتیجه منفی نیز دارند زیرا کاربران با دیدن مطلب غیر مرتبط سریعا صفحه شما را ترک می کنند و گوگل متوجه این مساله می شود که شما کاربران را فریب داده اید.

۱۴) URL ها

نیاز نیست URL ها دقیقا با عناوین یکسان باشند، شما می توانید برای ایجاد URL ها تنها کلیدواژه های اصلی موجود در عناوین را استفاده نمایید، شما حتی می توانید از دیگر کلیدواژه هایی که در تیتر شما موجود نمی باشند در URL ها استفاده نمایید، فقط باید به خاطر داشته باشید که کلیدواژه های مهمتر را در ابتدای URL خود قرار دهید.

۱۵) کامنت ها

امکان گذاشتن کامنت در انتها مقالات خود و دیگر محتواها را برای کاربران فعال سازی کنید و اجازه بدهید که کاربران نظرات خود را به شما اعلام کنند. این کامنت ها از لحاظ سئو نه تنها برای وب سایت شما دردسر ساز نمی باشند بلکه مفید هم هستند. موتورهای جستجوگر وب سایت هایی که در آنها مقدار محتواهای تولید شده توسط کاربران بیشتر باشد را تعاملی تر در نظر می گیرند و برای آنها در رتبه بندی پوئن مثبت قائل می شوند.علاوه بر آنچه گفته شد کاربران به محتواهایی که در آنها کاربران دیگر اظهار نظر کرده اند بیشتر اعتماد می کنند، زیرا اظهار نظر کاربران نشانه توجه آنها است و تعامل آنها با مطلب شما را نشان می دهد.

درحقیقت این اظهار نظرها بیان گر آن هستند که کاربر مقاله شما را تا انتها گذاشته است و این مطلب برای آن فرد به قدری ارزشمند بوده که زمان خود را صرف نوشتن کامنت در ادامه مطلب شما کرده است.تنها چیزی که باید در رابطه با کامنت ها به آن توجه نمایید و مرتبا کنترل کنید آن است که باید کامنت های اسپم را فیلتر کنید و به مجرد آنکه کسی چنین کامنتی برای مقاله یا محتوای شما می گذارد سریعا آن را حذف نمایید تا کاربران را دچار مشکل نکند. شما می توانید از تگ Nofollow در بخش کامنت ها استفاده نمایید تا به گوگل بگویید که می تواند این مطالب را نادیده بگیرد و لینک های اسپمی مشاهده شده در این بخش را ignore کند.

۱۶) سئوی محلی

گوگل روز به روز در حال افزایش محلی سازی نتایج جستجوها است، بدین صورت که نتایجی که در صفحه نتایج جستجوها برای کاربران ارائه می نماید با محل فرد یا Location آن بسیار مرتبط هستند. این مساله برای تجارت هایی که کار آنها تنها تجارت اینترنتی نبوده و تجارت اصلی آنها در دنیای واقعی می‌باشد اهمیت بسیاری دارد. برای مثال کافی شاپ ها و رستوران ها باید بتوانند در نتایج جستجوهای کسی که در حال حرکت در خیابان است و با تلفن همراه خود به دنبال محلی برای صرف غذا می گردد نمایش داده شوند.برای این کار تجارت هایی که محلی سازی برای آنها اهمیت بسیاری دارد باید در Google My Business عضو شده و تجارت خود را ثبت نمایند.

دقت کنید که باید تمامی اطلاعات خود را با دقت بسیار در این سامانه وارد نمایید زیرا صحیح و دقیق بودن این اطلاعات می تواند موجب شود که کاربان در جستجوهای خود بتوانند دقیقا به شما برسند، علاوه بر این شما باید اطلاعات خود در این سیستم را دائما به روز رسانی نمایید مثلا زمان باز شدن فروشگاه و شروع به کار شما، زمان تعطیل شدن فروشگاه، محصولات شما و اطلاعات تماس و …، شما باید تمامی این اطلاعات را دقیق و صحیح وارد نمایید و دائما آنها را بروز رسانی کنید.

۱۷) شبکه های اجتماعی

یکی از بهترین و سریعترین راه ها برای افزایش رویت پذیری وب سایت و تجارت شما این است که شما از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به جلب مشتری نمایید، به این کار بازاریابی شبکه های اجتماعی گفته می شود.شما باید در شبکه های اجتماعی حضوری پر رنگ و فعال داشته باشید و بتوانید با کاربران تعامل برقرار کنید، حضور شما نباید به گونه ای باشد که تنها محتواهایی را منتشر کنید بدون توجه به این که آیا این محتواها مخاطبی دارند یا خیر، بلکه باید به گونه ای بسیار تعاملی با کاربران ارتباط برقرار نمایید. برای برقراری تعامل با کاربران باید به آنها سرویس های خوبی ارائه دهید، برخورد دوستانه ای داشته باشید و تمامی سعی خود را برای کمک به کاربران برای رسیدن به اهدافشان و ایجاد رضایت آنها انجام دهید.

موتورهای جستجوگر انجام چه کارهایی را برای شما ممنوع نموده اند؟

برخی از ترفندهای سئو را موتورهای جستجوگر ممنوع کرده اند و در صورتی که شما سعی در به کارگیری آنها در وب سایت خود داشته باشید ممکن است موتورهای جستجوگر شما را جریمه نمایند، از این مجموعه ترفندهای ممنوع شده عموما با نام سئو کلاه سیاه یا Black hat Seo یاد می شود. من به شما توصیه می کنم که هیچ گاه این ترفندها را برای بهبود تعداد بازدیدکنندگان و رتبه وب سایت خود استفاده نکنید زیرا با وجود آنکه این ترفندها به نظر ساده و بسیار تاثیر گذار می رسند اما تاثیرات منفی آنها به حدی زیاد است که ارزش ریسک کردن ندارند.

۱۸) انباشته کرن کلیدواژه ها

استفاده بیش از حد از کلید واژه ها در یک متن انباشته کردن کلیدواژه ها یا Keyword Stuff نامیده می شود، اگر شما برای فریب دادن موتورهای جستجوگر کلیدواژه ها را در متن خود انباشته کنید و در جاهایی که نیاز به استفاده از کلیدواژه ها نمی‌باشد آنها را به زور بگنجانید، این مساله علاوه بر آنکه خوانایی متن شما را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب می شود که کاربران در خواند متن شما با مشکل مواجه شوند، ممکن است موجب شود که موتورهای جستجوگر شما را جریمه نمایند.دقت کنید که اخیرا این بحث مطرح شده است که موتورهای جستجوگر دیگر کلیدواژه ها را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در نظر نمی گیرند.

۱۹) خرید لینک و یا افراط در معاوضه لینک ها

وب سایت هایی که به شما لینک می فروشند مطمئنا به وب سایت های دیگر نیز لینک می فروشند و این کار به تدریج موجب می شود که گوگل متوجه این خرید و فروش لینک ها بشود و آنها را جریمه کند، جریمه شدن آنها متعاقبا موجب جریمه شدن شما و بی ارزش شدن لینک خریداری شده شما نیز گردد. پس این کار را نکنید، به دو دلیل اول آنکه ممکن است جریمه شوید و دوم آنکه در آینده نزدیک لینک های دریافتی نیز بر روی رتبه بندی وب سایت تاثیر نخواهد گذاشت.دقت کنید که بهترین لینک های دریافتی آنهایی هستند که از جانب وب سایت های معتبری که در زمینه کاری شما فعالیت می کنند به مقالات با کیفیت شما داده شود، این نوع از لینک ها تنها به صورت طبیعی و یا با روش های لینک سازی متعارف کسب خواهند شد.

۲۰) تبلیغات آزار دهنده

به هیچ وجه از تبلیغاتی که در ابتدای ورود بازدیدکننده بر روی صفحه ظاهر می شوند و کاربران را وادار به کلیک کردن بر روی آنها می نمایند استفاده نکنید، این گونه تبلیغات موجب می شوند که کاربران پیش از آنکه محتوای صفحه شما را ببینند صفحه را ترک کنند. تبلیغاتی که در حین مطالعه یک متن یا مشاهده ویدیو یا … بر روی صفحه ظاهر می شوند و تمرکز ببیننده را از بین می برند به دلیل آزار دهنده بودن از جانب گوگل ممنوع اعلام شده اند.

۲۱) محتوای تکراری یا Duplicate

گوگل در صورت وجود محتوای مشابه در دو سایت متفاوت یا وجود محتوای مشابه در دو صفحه متفاوت از وب سایت شما، در بهترین حالت تنها یکی از دو محتوا را اندیس گذاری می‌کند. پس به هیچ وجه محتوایی را از دیگر وب سایت ها کپی نکنید و از محتوای تکراری در صفحات مختلف وب سایت خود استفاده ننمایید. اگر تعداد محتواهای تکراری در وب سایت شما زیاد باشد گوگل به دلیل Duplicate کردن محتوا وب سایت شما را جریمه خواهد کرد.

بهینه سازی وب سایتبهینه سازی وب سایت

۲۲) لینک ها و متن های مخفی

برخی افراد سعی می کنند که با استفاده از متن ها و لینک های مخفی رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجوها بهبود دهند، و به همین دلیل از روش های مختلفی مثل نوشتن متن با رنگ سفید در زمینه سفید و یا نوشتن متن با سایز صفر برای مخفی کردن متن هایی درون صفحه ها استفاده می نمایند تا موتورهای جستجوگر را فریب دهند و برای کلیدواژه هایی که در واقع هیچ محتوایی در رابطه با آنها در وب سایت خود ندارند رتبه بندی شوند. اما من به شما توصیه می کنم که به هیچ وقت دست به چنین اقداماتی نزنید زیرا علاوه بر آنکه موجب بی اعتمادی کاربران به وب سایت خود می شوید و نرخ دفع کاربران وب سایت شما افزایش می یابد، اگر گوگل شما را شناسایی کند جریمه سنگینی برای این کار شما در نظر خواهد گرفت.

سخن پایانی

نکات و ترفندهای بسیاری در این مقاله آورده شد، اما این مقاله تمامی نکات سئو را پوشش نمی دهد زیرا نکات سئو به حدی زیاد هستند که اگر بخواهیم تمامی آنها را ذکر کنیم باید در رابطه با آن کتاب بنویسیم نه مقاله. توضیحات بیش از این خارج از حوصله کاربران است و من به همین تعداد نکات در این مقاله بسنده می کنم.به خاطر داشته باشید که ترفندهای سئوی مثبت آنهایی هستند که در جهت افزایش رفاه کاربران و جلب رضایت آنها هستند و نکات سئوی منفی آنهایی هستند که تنها به منظور فریب کاربران و موتورهای جستجوگر به کار بسته می شوند. پس هرگاه که خواستید ترفندی را در وب سایت خود به کار ببندید برای آنکه بدانید آیا ترفند مورد نظر شما یک روش مثبت است یا یک روش منفی، با خود فکر کنید که آیا با بکارگیری این ترفند رفاه کاربان فراهم می شود یا خیر؟ به هیچ وجه از ترفندهایی که در جهت جلب رضایت کاربان نمی باشند استفاده ننمایید خواه نام آنها در این مقاله یا هر مقاله دیگری ذکر شده باشد یا نشده باشد.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 12 آوریل 2019
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.