بار ها و بارها در هنگام مطالعه ی مقالات مربوط به وبسایت ها و وردپرس و… با واژه ی ومبستر برخورد می کنیم اما آیا می دانیم دقیقا وبمستر به چه کسی می گویند؟ وبمستر تعریف خاصی دارد یا خیر؟ آیا وبمستر صرفا یک فرد است یا یک گروه؟ در ادامه به طور کلی با معنای لغوی و زیر و بم وبمستر ها آشنا می شویم. با ما باشید.
وبمستر به چه فردی یا افرادی می گویند؟
وبمستر به معنا لغوی یعنی مدیر سایت و در عمل به مدیر ارشد که سیاست ها و استراتژی های نگهداری سایت و بازاریابی در جهت رسیدن به هدف سایت را تعیین می کند وبمستر می گویند. به زبان ساده تر به فردی که به تمام تکنیک ها محتوای سایت از ایجاد یک محتوای تازه ، طراحی سایت و کد نویسی گرفته تا فوت کوزه گری مدیریتی مسلط است را وبمستر می گویند.
البته وبمستر می تواند به یک گروه مدیریتی مربوط به یک وبسایت هم گفته شود که مجموعا وظایف همگانی یک وبمستر را برای یک مجموعه بزرگ اراده می کنند و انجام می دهند.
وبمستر در سایت های کوچک :
در سایت های کوچک که عمدتا” توسط یک گروه اداره نمیشود ، صاحب وب سایت همان وبمستر است که انجام امور نگهداری ، طراحی ، توسعه وب و همچنین مدیریت محتوای وب سایت بر عهدهی وی میباشد ، اما در سایت های بزرگتر و گروهی ، وبمستر نقش ناظر و یا سرپرست را ایفا کرده و کارمندان و بخش های زیر دست خود از قبیل بخش پشتیبانی ، مدیر گروه ، مسئول روابط عمومی وب سایت ، فروشگاه ، مسئول طراحی و برنامه نویسی و همه و همه را رهبری و هماهنگ میکند .
تخصص های یک وبمستر موفق:
تفاوتی ندارد مدیریت یک سایت کوچک را برعهده دارید یا یک وبسایت بزرگ، به عنوان هدایتکنندهی یک کسبوکار لازم است تا حدودی با تمام اتفاقاتی که در یک وبسایت رخ میدهد آشنا باشید، برخی از این موارد عبارتند از:
- برنامهنویسی و اجرا
- سئو و تولید محتوا
- کنترل و بررسی سرور
- تامین امنیت وبسایت
- دیجیتال مارکتینگ
- آنالیز ترافیک ورودی
- بهبود تجربهی کاربری
وظایف وبمستر چیست؟
- بررسی وضعیت سرور (هاستینگ) سایت (از نظر صحت کارکرد ، کندی و یا ترافیک آن).
- پاسخگویی و تشکر از باز خوردهای کاربران و تهیه آرشیو از آنها.
- تهیه بانک اطلاعاتی از کاربران سایت (جهت اطلاع رسانی).
- بررسی صحت لینکهای موجود در سایت.
- بررسی عناوین (title) صفحات مختلف سایت.
- بررسی و وفع اشکالاتی که بازدیدکنندگان سایت مطرح می کنند .
- ثبت سایت و بالا بردن رتبهی آن در موتور های جستجو.
- ارائه یادداشتها ، وقایع یا گزارشهای روزانه یا هفتگی از طریق وبلاگهای شخصی.
- بررسی منابع ورود کاربران به سایت (referral link).
- بررسی و گسترش کلمات کلیدی که موتورهای جستجوگر سایت را با آن میشناسند.
- بررسی صفحات پر بازدیدکننده و کم بازدیدکننده سایت و بهبود آنها.
- بررسی صفحاتی که کاربران با دیدن آن از سایت خارج می شوند .
- درک نیاز مخاطبان سایت از طریق هماهنگی بین نام سایت و کیفیت مطالب.
- بررسی گستردگی جغرافیایی بازدید کنندگان سایت ، علل آن و گسترش آن.
- نظر خواهی در مورد گرافیک و طراحی وب سایت و سرعت بارگزاری صفحات از کاربران.
- ارائه گزارش سالیانه به بازدیدکنندگان در باره عملکرد سایت در طول یک سال گذشته.
- بررسی صفحاتی که مدت هاست به روز نشده اند و به روز کردن آن ها.
- ارسال به موقع اطلاعات جدید سایت در ساعات خاصی در شبانه روز.
- بررسی سایت های پر بیننده و مرتبط با سایت جهت در خواست لینک و یا تبلیغات در آن سایت ها.
- بررسی امکان دو یا چند زبانه کردن سایت (درک نیاز مخاطبان).
- بررسی و بهبود ناوبری سایت برای کاربران .
- و …
وبمستر موفق به چه کسی می گویند ؟
حال که تا حدودی با نحوهی فعالیت و وظایف یک وبمستر آشنا شدیم بد نیست چند نکتهی مهم را در این زمینه بررسی کرده و به کمک آنها به یک وبمستر حرفهای تبدیل شویم، مهمترین نکتهای باید همواره آن را به یاد داشته و رعایت کنید بهروزرسانی خودتان است!
همواره سعی کنید با مطالعهی مقالههای دسته اول دانش خود را بهروز نگاه دارید، دنیای آیتی و فناوری روز به روز درحال تغییر و پیشرفت است، اگر میخواهید در زمینهی کاری خود موفق باشید باید همواره اطلاعات خود را بازبینی کرده و سعی کنید چیز جدیدی به آن اضافه کنید.
تلاش کنید روشهای نوین بازاریابی را فرا گرفته و آن را روی کسبوکارتان اجرا کنید، به یاد داشته باشید تنها مهارت کدنویسی برای یک وبمستر کافی نیست، بلکه شما باید بتوانید به خوبی کسبوکارتان را معرفی کرده و آن را به درآمد برسانید.