فاکس بلاگ

قوانین ریدایرکت ۳۰۱ تغییر کرد

قوانین ریدایرکت 301 تغییر کرد

آنچه که همیشه به نظر می رسد، سئو با مجموعه ای از بهترین شیوه ها جهت مدیریت URL های سایت عمل می کند. برای مدیریت کردن URL ها یا همان آدرس صفحات سایت، راه های مختلفی وجود دارد.

یکی از این راه ها، کنترل حرکت کاربر و موتورهای جستجو با استفاده از کدهای ۳xx است. برای آشنایی بیشتر با کاربرد این کدها، مطلب پیشین ما در زمینه انواع ریدایرکت ها را حتما مطالعه بفرمایید. این کدها در نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل دستخوش تغییراتی شده که بالطبع سئو سایت مربوطه را تحت تاثیر قرار می دهد.

قوانین ریدایرکت ۳xx قدیمی

 

۱٫ ریدایرکت ۳۰۱ باعث از دست رفتن ۱۵ درصد از پیج رنک در سئو سایت می شد. این حقیقت را مت کاتس (مدیر آنتی اسپم گوگل) در سال ۲۰۱۳ زمانی که در مورد از بین رفتی مقداری از پیج رنک در ریدایرکت یک صفحه به یک صفحه دیگر بحث می کرد، به تایید رساند.
۲٫ ریدایرکت ۳۰۲ پیج رنک صفحه را منتقل نمی کند. در حقیقت این نوع ریدایرکت، موقتی محسوب می شود و موتورهای جستجو با آن متفاوت عمل می کنند.
۳٫ مهاجرت به SSL یا همان پروتکل HTTPS باعث از دست دادن پیج رنک سایت می شود. به این دلیل که در این حالت با تعداد زیادی از دیراکت های ۳۰۱ مواجه می شویم.
این عوامل باعث نگرانی شخصی می شود که به هر دلیل مجبور به تغییر آدرس صفحات سایت است. آیا بهتر است صفحات و محصولات منقضی شده یا مشکل دار ریدایرکت شوند؟ یا بهتر است کل سایت تغییر کند؟ یا سایت جدیدی طراحی شود؟
خوشبختانه گوگل اعلام کرده که: “قوانین ریدایرکت ۳۰۱ تغییر کرد.” این تغییر شامل تمام ریدایرکت های دسته ۳۰۰ می شود. شاید به این دلیل که قوانین قدیمی ریدایرکت ها ضربه محکمی به سئو سایت ها وارد می کرده و باعث از بین رفتن ارزش و اعتبار صفحات قدیمی می شده است. این موضوع به خصوص با بحث SSL مشکل ساز بود. چرا که HTTPS ماهیتنا به هواداری از سئو سایت می پردازد حال آنکه در قوانین قدیمی محاجرت به این پروتکل باعث از بین رفتن پیج رنک می شد و این موضوع با هدف اصلی SSL در تناقض بود. گوگل از چند ماه پیش با اتخاذ قوانین جدید ریدایرکت، این مشکلات را برطرف کرد.
• در فبریه امسال (۲۰۱۶)، جان مولر گفت که هیچ پیج رنکی در اثر ریدایرکت های ۳۰۱ و ۳۰۲ و مهاجرت از http به https از بین نمی رود. تلاش گوگل برای تغییر قوانین ریدایرکت ها تا حد زیادی با هدف افزایش مهاجرت وبمسترها از پروتکل http به https انجام پذیرفت.
• همچنین Gary Illyes گفت که برای گوگل فرقی ندارد ریدایرکت ۳۰۱ دارید یا ۳۰۲ یا ۳۰۷، هرگونه ریدایرکتی که از جنس ۳۰۰ باشد، پیج رنک صفحه را حفظ می کند.
• در سخنی دیگر، Gary Illyes در توئیتر خود اعلام کرد که در هیچ کدام از ریدایرکت های دسته ۳۰۰، پیج رنک از بین نمی رود.

آیا این تغییرات شگفت انگیز در قوانین ریدایرکت ۳۰۱ ، ۳۰۲ و https خوب است یا بد؟ حقیقتا هم بله هم نه! با وجود اینکه این ها تغییرات خوبی از نظر گوگل هستند، اما هنوزم خطراتی وجود دارد و به هنگام انتقال یک آدرس به آدرس دیگر باید ملاحظاتی را در نظر داشته باشید.
۱٫ همه ریدایرکت ها درجه ای از ریسک را به همراه دارند.
۲٫ با اینکه تمام ریدایرکت های ۳xx رنک صفحه را حفظ می کند، ریدایرکت ۳۰۱ روش انتخابی برای انتقال دائم صفحات است.
۳٫ در نظر داشته باشید که پیج رنکگ و دیگر سیگنال های کیفیت لینک، تنها بخشی از فاکتورهای مورد استفاده گوگل برای رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو است.
۴٫ فراتر از پیج رنک، باید قوانین دیگری را در ریدایرکت ها در نظر داشته باشید. به عنوان مثال شما با خریدن یک سایت با هدف ریدایرکت کردن تمام صفحات آن به صفحه اصلی سایتتان، تاثیر آنچنانی را در سئو مشاهده نخواهید کرد.
۵٫ بهترین جا برای ریدایرکت کردن جایی است که تمام عناصر صفحه (البته به جز URL) تا جای ممکن با صفحه جدید یکسان باشد.
۶٫ با اینکه مهاجرت به https امروزه باعث از بین رفتن پیج رنک نمی شود، اما ممکن است مشکلاتی در کرال کردن و ایندکس کردن گوگل ایجاد کند و تاثیر منفی روی ترافیک و رنکینگ سایت بگذارد. از این رو این کار باید هوشمندانه انجام پذیرد.
۷٫ تغییر URLهای سایت برای اهداف سئو شامل موارد زیر می شود:
• پاک کردن پرامترهایی که به صورت کوئری (پس و جو) به صورت چندگانه تولید می شوند.
• اصلاح مشکلات ساختاری در دایرکتوری ها و ساب فولدرها
• درج کلیدواژه های اصلی در URL ها
• ایجاد URL هایی که توسط کاربران به آسانی قابل خواندن باشد.
با اینکه قوانین ریدایرکت ۳۰۱ تغییر کرد و رنک و اعتبار صفحه اول به صفحه دوم می رسد، اما همیشه هنگام هدایت صفحات به یکدیگر و ریدایرکت زدن در سئو سایت دقت کنید و این کار را با احتیاط انجام دهید.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 04 مارس 2019
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.