تگ Canonical یکی از آن تگهایی است که همه وبمسترها حداقل یک بار مجبور به حل مشکلات ناشی از عدم استفاده درست از آن شدهاند. شایعترین خطایی که برای یک متخصص سئو ممکن است پیش آید، مشکل ایندکس نشدن صفحاتی است که سرچ کنسول ادعا میکند تگ کنونیکال Canonical برای آنها یا به درستی انتخاب نشده یا با متا تگ کنونیکالی که گوگل تشخیص داده است؛ متفاوت است. اینکه چگونه برای صفحاتی که از این نظر مشکل دارند تگ کنونیکال تعریف کنیم بسیار مهم است، چرا که استفاده نادرست از این تگ علاوه بر اینکه شما و رباتهای گوگل را حسابی گمراه میکند، مانع از گرفتن رنک (Rank) مناسب برای صفحات شما میشود.
تمام داستان کنونیکال این است که گوگل نسبت به محتوای تکراری به شدت حساس است، در مقاله پنالتی شدن سایت در گوگل درباره مشکلات محتوای تکراری یا همان Duplicate content صحبت کردیم و حتی کمی درباره تگ کنونیکال در آنجا نوشتیم و گفتیم چه تاثیری در پنالی شدن وبسایت ما در نتایج گوگل دارد.
زمانیکه رباتهای گوگل با آدرسهایی که محتوای تکراری دارند؛ روبهرو میشوند باید یکی از آن محتواها را به دیگری ترجیح داده و آن آدرس را به عنوان آدرس اصلی ایندکس کنند. حال شما به کمک این تگ پرکاربرد میتوانید در این امر به گوگل بگویید که لطفا به جای آنکه خودت ترجیح دهی کدام آدرس اصلی است، به حرف من گوش کن. در این حالت باید در نظر بگیرید که تنظیم کردن تگ کنونیکال Canonical به معنی گوش دادن حرف گوگل به شما نیست ولی به احتمال زیاد حرف شما را در اولویت قرار خواهد داد.
علت به وجود آمدن محتوای تکراری در سایت
مطمئنا هیچ متخصص حرفه ای در امر سئو به صورت ارادی صفحاتی با محتوای یکسان تولید نمیکند، پس چرا صفحاتی با محتوای تکراری در سایت شما به وجود آمده است؟
اینم بخون، جالبه
مقاله بنیاد محتوا در یوآست سئو چیست؟
دقت کنید در مثالهایی که گفتیم لزوما محتوای تکراری تولید نشده است بلکه این تعدد آدرسها است که باعث بوجود آمدن محتوای تکراری در صفحات یکسانی که با چند آدرس در دسترس هستند شده است. همچنین دقت داشته باشید که حل مشکل به وجود آمدن محتوای تکراری فقط به کمک تگ کنونیکال برطرف نمیشود و راههای دیگری مثل انتقال دائمی صفحات( Redirect 301) و استفاده از بخش URL Parameter در سرچ کنسول برای حل این مشکل وجود دارد. ما در دوره فیلم آموزشی سرچ کنسول جدا از آنکه به مبحث URL Parameter پرداختیم به نحوه ریدایرکت کردن هم به شکل بسیار جامعی پرداختیم تا کمترین محتوای احتمالی را داشته باشید.
کاربرد متا تگ Canonical
همانطور که گفتیم زمانی از تگ کنونیکال استفاده میکنیم که بخواهیم به ربات گوگل بگوییم از بین چند صفحه که به نظر میرسد محتوای تکراری دارند کدام صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیر.
با کمک تگ کنونیکال به رباتهای گوگل میفهمانیم، آدرسهای مختلفی که محتوای منحصر به فرد ندارند و قسمتی از محتوای صفحه دیگری هستند نباید در نتایج جستو جو نشان داده شوند.
نحوه استفاده از rel=”canonical”
۱ - https://www.example.com/quality-wrenches.html۲ - https://example.com/quality-wrenches.html۳ - https://example.com/quality-wrenches.htm?sort=price۴ - https://example.com/quality-wrenches.htm/print
مثال: به آدرسهای بالا توجه کنید. فرض کنید در یک فروشگاه اینترنتی، آدرس اول به صفحه اصلی محصولات اشاره میکند. آدرس دوم بدون www است. آدرس سوم محصولات را بر اساس قیمت مرتب میکند و آدرس چهارم نسخه قابل پرینت صفحه اصلی است. محصولات این فروشگاه اینترنتی باید فقط با آدرس صفحه اول در گوگل ایندکس شوند، در نتیجه برای همه صفحات ( حتی صفحه اصلی) متا تگ Canonical را به شکل زیر تعریف میکنیم.
<link rel="canonical" href="https://www.example.com/quality-wrenches.html"/>
دقت داشته باشید این تگ در قسمت head کدهای html هر ۴ صفحه قرار میگیرد.
با این کار به رباتهای گوگل میگوییم که اگر ۴ ادرس بالا را مشاهده کرد فقط آدرس ۱ را در نظر بگیرد و در نتایج نشان دهد و ۳ ادرس بعدی هر آنچه که دارند مربوط به آدرس ۱ است.
تگ Canonical در افزونه Yoast وردپرس
اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس نوشته شده است و از افزونه یوآست Yoast برای بهبود وضعیت SEO سایت خود استفاده میکنید، میتوانید به سادگی از قسمتی که در شکل زیر مشخص شده است برای هر صفحه آدرس کنونیکال را تعریف کنید.
چند مثال از نحوه استفاده از تگ Canonical در سایتهای مختلف
قبل از بررسی متا تگ کنونیکال در چند نمونه سایت ایرانی در خاطر داشته باشید، استفاده از متا تگ کنونیکال به استراتژیهای هر سازمان بستگی دارد و نسخهای که یک سایت برای نحوه کاربرد تگ Canonical استفاده کرده است؛ ممکن است با استراتژیهای سایت شما همخوانی نداشته باشد.
بهترین راه این است که سناریوهای مختلفی که در زیر برایتان آورده شده است را با دقت بررسی کنید و سپس با توجه به برنامهای که برای ایندکس شدن صفحات سایت خود در گوگل دارید برای استفاده از متا تگ Canonical اقدام کنید.