فاکس بلاگ

چک لیست سئو برای راه اندازی و توسعه سایت

چک لیست سئو برای راه اندازی و توسعه سایت

نسل جدید کاربران وب نسبت به نسل‌های گذشته، بیشتر جذب اطلاعات بصری می‌شوند. برای همین، صاحبان سایت‌ها تمایل دارند سایتی با گرافیک بالا داشته باشند. اما در طراحی اینگونه از سایت‌ها، علاوه بر اینکه می‌بایست به قوانین سئو توجه نمود باید طوری طراحی شود که برای کاربر جذاب باشد. در این مقاله یک سری اصول اولیه و ثانویه برای طراحی سایت ارائه می‌شود که با رعایت آن‌ها، هم جذابیت سایت شما حفظ می‌شود و هم در رتبه های بالای موتورهای جستجو قرار خواهید گرفت.

زمانیکه وب سایت جدیدی را راه اندازی می‌کنید در مورد طرح سایت و محتوا به قدری هیجان زده می‌شوید که اساسی‌ترین جنبه سایت که همان سئو می باشد را فراموش می‌کنید. اگر شما اصول اولیه سئو را در سایت رعایت نکنید، هر چقدر که وب سایت شما شکیل و زیبا باشد جستجوگرهای اینترنت هرگز آن را پیدا نخواهند کرد.برای کمک به شما، یک چک لیست سئو از مواردی که شما می‌بایست قبل از آپلود یک سایت رعایت نمایید را فراهم نموده‌ایم. که با رعایت آن، موتورهای جستجو قادر خواهند بود وب سایت شما را سریع‌تر ایندکس نمایند و کارایی سایت بالا می‌رود.

الف – نکات مهم سئو برای راه اندازی سایت:

۱- انتخاب رنگ در طراحی سایت

همان طور که اطلاعات زیاد، اطلاعات را می‌کشد در مورد رنگ‌ها نیز این نکته صدق می‌کند. برای همین می توانید سه تا چهار رنگ اصلی را برای سایت خود انتخاب نمایید.
از یک رنگ متمایز برای لینک‌ها و تگ‌های H1 تا H6 استفاده نمایید.
یک رنگ مناسب برای محتوای سایت انتخاب نمایید، فقط در نظر داشته باشید که این رنگ نباید چشم کاربر را اذیت کند و از طرفی متمایز با رنگ بک گراند باشد.

۲- منو سایت : موقعیت لینک‌های کلیدی در طراحی سایت

منوی سایت را در بالای صفحه قرار دهید زیرا کاربران برای دسترسی به صفحات اصلی، به آن نیاز دارند. اگر تعداد لینک‌ها کم بود از منوی افقی استفاده نمایید در غیر این صورت می‌توان از منوی عمودی استفاده نمود.
زیر منوها را به صورت فلش پیاده سازی نکنید تا موتورهای جستجو بتوانند آن را Crawl کنند.
از زیر منوهای سه سطحی خودداری کنید.
روی استراتژی لینک‌های داخلی خود کار کنید و فراموش نکنید در صورتیکه لینک مستقیمی از صفحه اصلی به صفحات مهم قرار دهید، نه تنها به سئوی سایت کمک می‌کنید بلکه نرخ تبدیل را افزایش می‌دهید.

۳- عناصر سایت:

با گشت و گذار در دنیای پر فراز و نشیب طراحی سایت متوجه می‌شویم که برخی از عناصر در طراحی سایت وجود دارد که سایت را متفاوت می‌سازد اما برخی دیگر فقط جنبه دیدن دارند.

از خودتان بپرسید که اگر اصرار به استفاده از یک فونت خاص و یا یک افکت خاص دارید، ارزش استفاده از یک فلش یا جاوا با زمان بارگیری زیاد را دارد یا خیر؟
اگر از فونت خاص و یا یک افکت خاص استفاده می‌کنید مطمئن شوید که روی سئوی سایت و استراتژی لینک‌های داخلی شما تأثیر نمی‌گذارد.
همیشه منوی HTML را جایگزین منوی فلش نمایید زیرا نه تنها به سئوی سایت کمک می‌کند بلکه تعداد صفحات ایندکس شده را افزایش می‌دهد.
به جای استفاده از پس زمینه های گرادینت و عکس بهتر است از چند دکمه زیبا و محتوای خیلی خوب استفاده نمایید.
هیچ گاه بازدیدکنندگان سایت را با تصاویر بیش از حد سردرگم نکنید.
برای تصاویر خود حتماً از تگ Alt استفاده کنید تا با استفاده از آن تصاویر را برای موتورهای جستجو بهینه نمایید.

۴- URL با استفاده از کلمات کلیدی

زمانیکه مشخص نمودید نیازمندی‌های شما از سایت چیست و لینک‌ها و محتوای سایت را مشخص نمودید، هر صفحه از آن می‌بایست دارای URL با ساختار و با استفاده از کلمات کلیدی باشد و کلمات با خط تیره از یکدیگر جدا شوند. این مورد به جستجوگران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا با نگاه کردن به URL در نتایج جستجو، متوجه محتوای آن صفحه شوند.

نمونه‌ای از یک URL با ساختار مناسب: http://www.bakhshayesh.com/articles/programming/java

۵- متا تگ عنوان، متا تگ توضیحات و سرتیترهای H1 تا H6

هر صفحه از وب سایت شما محتوای خاص خود را دارد بنابراین متا تگ عنوان این صفحات نیز باید غیر تکراری و دارای کلمات کلیدی باشد زیرا یکی از فاکتورهای مهم گوگل جهت افزایش پیج رنک عنوان صفحات می‌باشد حداکثر اندازه متا تگ توضیحات حدودا ۱۵۰ کاراکتر می باشد و بهتر است یک جمله تقریباً تبلیغاتی استفاده نمایید تا خدمات و محصولاتتان را به جستجوگران معرفی نماید. سعی کنید حتماً از تگ‌های H1 تا H6 در صفحات سایت استفاده نمایید زیرا استفاده از این تگ‌ها باعث می‌شود که گوگل محتوای شما را سریع‌تر ایندکس نماید. ترتیب اهمیت تگ‌ها از H1 به H6 می‌باشد، فقط می‌بایست دقت داشته باشید که حداکثر یک تگ H1 در صفحه مجاز می‌باشد و در مورد H2 بهتر است سرتیترهای مطالب با این تگ مشخص شود.

۶- استفاده از تگ Alt برای محتواهایی که از Flash استفاده می‌نمایند

اگر وب سایت شما از Flash استفاده می‌کند برای معرفی محتوا به موتورهای جستجو از تگ Alt استفاده نمایید. در صورتیکه کل وب سایت شما Flash می‌باشد و از تگ Alt استفاده نمی‌کنید، انتظار نداشته باشید که موتورهای جستجو وب سایت شما را ایندکس نماید.
توجه: اگر به فرض مثال کل سایت شما با ۲۰ لینک به صورت فلش پیاده سازی شده باشد، گوگل کل آن را به عنوان یک صفحه شناسایی می‌نماید.

۷- نصب گوگل آنالیتیک

یکی از موارد ضروری در طراحی یک سایت نصب گوگل آنالیتیک می‌باشد، زیرا نصب آن به شما این امکان را می‌دهد تا طریقه ورود کاربران به سایت و صفحاتی که بازدید نموده‌اند را ردیابی کنید.

۸- نقشه سایت‌ XML

یک نقشه سایت XML به شما کمک می‌کند تا صفحات وب سایت را به گوگل معرفی نمایید. XML Sitemap Generator یک ابزار ساده برای ایجاد سریع نقشه سایت به صورت XML می‌باشد؛ فراموش نکنید که نقشه سایت را در Google Webmaster Tools ثبت نمایید.

۹- جلوگیری از اشتباهات دسترسی

کاربران و موتورهای جستجو باید بتوانند به همه صفحات سایت دسترسی داشته باشند. دو روش برای جلوگیری از خطاهای دسترسی وجود دارد که به شرح زیر است:

اگر شما یک وب سایت دارید که در حال بروز رسانی است، پس بسیار اهمیت دارد که صفحات قدیم را با استفاده از ۳۰۱ redirects به صفحات جدید ریدایرکت کنید.
زمانیکه کاربر در سایت با خطایی مواجه شود در این صورت خطای ۴۰۴ نمایش داده شود. حال می‌توان نمایش این صفحه را طوری تغییر داد که کاربران به صفحات دیگر سایت دسترسی داشته باشند. برای این کار یک صفحه طراحی نمایید که شامل لوگو و لینک‌های مهم سایت باشد و در صورتیکه کاربر با خطای ۴۰۴ مواجه شد این صفحه را با پیغام خطا نمایش دهد؛ در این صورت کاربران سریعتر می‌توانند صفحه مد نظرش را بیابند.

۱۰- به همه روبات‌ها اجازه دسترسی بدهید.

قبل از اینکه سایتتان فعال شود، شما می‌بایست با استفاده از یک فایل robot.txt به روبات‌های موتورهای جستجو اجازه دسترسی بدهید. در صورت عدم انجام، موتورهای جستجو نمی‌توانند وب سایت شما را ایندکس نمایند.

ب – نکات مهم سئو برای بعد از طراحی سایت

۱- برند سازی در شبکه‌های اجتماعی

در حالیکه تمرکز اصلی شما بر روی سئو است، بهتر است جهت تسریع در افزایش رتبه اقدامات دیگری در کنار آن انجام دهید. عضویت در شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر و غیره) به افزایش پیج رنک در موتورهای جستجو کمک خواهد کرد و از طرفی ارتباط شما را با بازدیدکنندگان افزایش خواهید داد به شرط اینکه حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی تان داشته باشید.

۲- نوشتن مقاله ها

برای افزایش ترافیک وب سایت، در رابطه با محصولات و خدمات وب سایت خود مقاله و مطالب مطبوعاتی بنویسید؛ و آنها را در سایت های اصلی و مرجع مقالات و مطالب مطبوعاتی به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که در مقاله، لینک متنی سایت را قرار دهید تا خوانندگان مقاله به وب سایت شما هدایت شوند و از آن دیدن کنند. که این امر باعث افزایش رنکینگ طبیعی سایت می شود. اگر شما برای صفحات داخلی وب سایت، لینک های متنی قرار بدهید، همان صفحات داخلی سایت توسط موتورهای جست و جو شناخته خواهند شد. این امر باعث افزایش حضور وب سایت شما در موتورهای جست و جو خواهد شد.سایت های سوشیال بوک مارکینگ به خوبی بهینه سازی شده اند و در نتایج موتورهای جستجو نیز نمایش داده می شوند.

۳- محتوای بهینه سازی شده

نوشتن محتوای سایت بر اساس سئو، بهترین مؤلفه در صفحات زنده اینترنتی می باشد. هم کرولرهای موتورهای جستجوگر و هم انسانها به خواندن محتوای اصلی و مؤثر سایت ها که پر از اطلاعات مفید است، علاقه دارند. به همین دلیل باید از تکنیک های سئوی مربوط به نوشتن محتوای سایت استفاده موثرتری به عمل بیاید. تعادل بین کلمات کلیدی و محتوای سایت از ویژگی های بهینه سازی هوشمندانه سایت است.

کلمات کلیدی باید ۲ تا ۵ در صد از کل محتوای سایت را در بر بگیرد.
از حداقل ۲ یا ۳ کلمه کلیدی در کل مطلب استفاده کنید.
مطلب را با مهمترین کلمه کلیدی آغاز و با همان پایان دهید.

۴- یافتن کلمات کلیدی پر تقاضا

بسیاری از افراد حرفه ای در زمینه سئو نسبت به اجرایی کردن ایده هایشان عجول و بی صبر هستند. این امر باعث می شود که همواره به اصلاح خدمات سئوی خود مشغول باشند، که این مسئله باعث هدر رفتن زمان و کاهش ترافیک سایت خواهد شد. تحقیق پیرامون کلمات کلیدی برای داشتن سئوی مناسب تر، به صبر و هم چنین محاسبات هوشمندانه ای نیاز دارد. علاوه بر همه این موارد، شما باید از بهترین ابزار ممکن برای انجام تحقیقات پیرامون کلمات کلیدی استفاده کنید تا به یک سئوی مناسب دسترسی پیدا کنید. به عنوان مثال می توانید از Google Keyword Tool، Google Insight و Google Suggestion استفاده کنید. با استفاده از Google Keyword Tool می توانید تعداد جستجوهای کلمات کلیدی را در طول یک ماه بدست آورید.

۵- تبلیغات

بسیاری از شرکت ها در طراحی سایت خود از انواع راه های تبلیغاتی مثل پرداخت به ازاء هر کلیک، رسانه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل و راه ها سنتی تبلیغات استفاده می کنند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنند.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 29 آوریل 2019
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.